Vol met emoties en opwindende situaties

Kamila Straatsburg 17 maart 2022 Hebban Recensent

De boeken van Rebecca Yarros kennen een grote schare trouwe, enthousiaste lezers en dat is niet onterecht. Haar lieflijke, bereikbare schrijfstijl samen met een netjes uitgewerkt verhaal en plot gelardeerd met de nodige dosis romantiek en liefde, maakt haar tot een van de capabele schrijfsters van feelgood en romance. Zelf is Yarros ook een hopeloze romanticus, liefhebster van chocolade en koffie en daarnaast ook moeder van zes kinderen, blogger en militaire vrouw. Ze studeerde Europese geschiedenis en Engels aan Troy University. Ze is bekend geworden door haar Young Adult en feelgoodromans, waaronder haar 'Flight & Glory'-reeks en 'Renegades'-serie. Yarros woont samen met haar kinderen en man (een Apache-piloot) in de Verenigde Staten.

In Wat we achterlaten, vertaald door Jacodine van de Velde, moet de hoofdpersonage Georgia opnieuw beginnen met haar leven na een akelige scheiding. Ze is haar huis in New York kwijt en vertrekt naar haar geboorteplaats Colorado. Zij is verbonden met Colorado door haar verleden maar vooral door herinneringen aan haar oma Scarlett, een beroemde schrijfster van meer dan zeventig romantische boeken. De moeder van Georgia is voornemens de laatste onvoltooide roman van Scarlett te laten publiceren, grotendeels uit financiële overwegingen en in eerste instantie tegen de wil van Georgia.

De afkeer van Georgia tegen het publiceren wordt nog iets groter wanneer ze de schrijver ontmoet die het boek van haar oma moet afronden, de arrogante, maar aantrekkelijke Noah Harrison. De vonken spetteren tussen Noah en Georgia vanaf de eerste seconde, al is het eerst niet duidelijk te zien of het om ergernis of aantrekkingskracht gaat. Het zal een feelgoodverhaal niet zijn als het er zou ontbreken aan een geheim. Noah en Georgia vinden een doos met brieven van oma Scarlett en dan zullen ze begrijpen waarom Scarlett haar laatste boek nooit heeft afgerond.

Wat we achterlaten wordt verteld in twee verhaallijnen in heden en verleden, die van Georgia en die van haar grootmoeder Scarlett. Per hoofdstuk wisselt Yarros van perspectief en daar moet de lezer even inkomen. Sommige hoofdstukken beginnen met handgeschreven stukjes uit brieven dat voor een leuk en origineel grafisch effect zorgt. Het wisselen van de verteller en de tijd zorgt voor extra spanning in het verhaal, waardoor de lezer geboeid blijft lezen. Op het einde krijgt de lezer nog een zeer onverwachte wending te verwerken, eentje die men echt niet ziet aankomen.

Rebecca Yarros heeft een zeer toegankelijk schrijfstijl vol met emoties, tranentrekkende en opwindende situaties die prettig en snel leest. Het verhaal heeft alle voor een feelgoodroman typerende ingrediënten en ontwikkelingen, plaatselijk is het uiteraard voorspelbaar, maar het blijft een aangenaam en vermakelijk leeswerk. En mogelijk is het precies wat we in deze moeilijke en confronterende tijden nodig hebben: op het bank of in een luie stoel wegzakken met een pretentieloos boek dat ons afvoert naar andere, plezierige werelden.

Meer recensies van Kamila Straatsburg