Geen spanning.

Kristel 22 december 2019

“Boven aan de trap sloeg ik mijn armen om haar heen, me er opnieuw over verbazend hoe iel ze was, alsof ze al was begonnen te verdwijnen.”

Auteur:
Nicola Rayner geboren in Abergavenny, Zuid-Wales. Werkt als freelance journaliste, gespecialiseerd in dans en reizen. Met haar Engelstalige versie van Uit het oog (The girl before You) werd ze tweede in de Cheltenham First Novel Competition in 2018.

Psychologische thriller:

“Je overkomt me steeds weer opnieuw.”

Wanneer Alice tijdens een treinrit een weerspiegeling ziet van een roodharig meisje, schrikt ze op want ze meent haar te herkennen. Ze is er zeker van dat het Ruth is. Maar wanneer ze opstaat en gaat kijken, is er niemand meer te zien. Meteen krijgt ze een onbehaaglijk gevoel, want Ruth is al sinds 16 jaar vermist. Wanneer ze de kwestie aan George, haar man vertelt, doet deze het af als een vergissing, en beweert dat ze een lookalike heeft gezien. Alice kan dit niet uit haar hoofd zetten en gaat zelf op onderzoek uit en komt er op uit dat George meer met Ruth te maken had dan dat hijzelf beweert.

Mijn mening:
Het verhaal begint sterk en wat geheimzinnig met wat Alice op de trein heeft gezien. Het wordt vertelt vanuit verschillende personen en speelt zich af in meerdere tijdzones. Hoewel het steeds een ander hoofdstuk is, en aangegeven wordt vanuit welke persoon er gesproken wordt, vond ik het persoonlijk niet heel duidelijk. Hoogstwaarschijnlijk omdat er nog talloze figuren een rol spelen in dit verhaal en voor mij niet overzichtelijk genoeg was. Buiten dat Ruth wordt vermist gebeurt er niets spannend genoeg om mijn aandacht bij het boek te houden. Het gaat grotendeels over wat er zich vroeger op de universiteit afspeelde, wat vriendinnen elkaar vertellen, waar ze uitgaan, met wie, hoeveel ze gedronken hebben en met wie ze seks hebben gehad. Daarom zou ik deze zeker niet onder thriller willen klasseren, maar eerder onder roman. Omdat ik zolang op spanning zat te wachten hoopte ik toch een beetje dat het plot hier wel wat ging goedmaken. Jammer genoeg liet deze me ook op mijn honger zitten, en bleef ik met vraagtekens achter.

Met dank aan ThrillZone voor het leesclub boek.

Meer recensies van Kristel