Prachtige sciencefiction serie

Liesbeth Jochemsen 19 mei 2022 Auteur
Voor de groep Boeken toer lezen en recenseren van boeken van onbekende auteurs, mocht ik dit boek lezen. Hiervoor mijn dank. Net als in de eerste twee delen van deze Ontdekking van de mens-serie heeft auteur Frank van Dongen ook in dit boek een leuke boodschap geschreven voor de lezers van de boekentoer.
De Feind invasie gaat verder waar deel twee ophield. Dit derde deel kan dan ook niet los gelezen worden. Let op: heb je de eerste twee delen nog niet gelezen? Lees dan niet verder, want deze recensie bevat, net als het derde deel, spoilers over de eerdere delen.

Wat hoofdpersoon Jack vreesde, gebeurt dan eindelijk. De aarde wordt aangevallen door de beruchte Feind. Jack heeft door zijn contact met zijn tweelingbroer Redmond het een en ander geleerd over deze buitenaardse beschaving. Hij probeert die kennis in te zetten om zichzelf en anderen te redden. Door de invasie wordt alles wat op elektriciteit werkt onbruikbaar. De wereldbevolking, die grotendeels verslaafd is aan zaken als virtual reality en automatische medicatietoediening, wordt ruw wakker geschud. Het deed me ook denken aan onze huidige wereld. Hoe verslaafd aan en afhankelijk van zijn wij wat betreft internet en elektriciteit?
In dit boek volg je meerdere personages, die elkaar soms erg snel opvolgen. Op deze manier kun je wel de invasie van de Feind en de gevolgen ervan van alle kanten bekijken. Deze invasie wordt gedetailleerd beschreven, met gruwelijke details. Als gevolg van de invasie breekt de pleuris uit op aarde. Het recht van de sterkste geldt weer. Economieën en regeringen storten in. De natuur krijgt weer vrij spel en claimt de steden en wegen terug. Mensen die de afslachting hebben overleefd, proberen vanaf nul weer een bestaan op te bouwen.
Eén van de dingen die ik zo sterk vind aan dit boek is hoe wordt beschreven hoe een gewoon mens zo veel macht kan krijgen en hoe steeds meer volgelingen blindelings achter hem aan lopen. Dit was beangstigend om te lezen. Ik dacht daarbij meteen aan hoe ene Adolf H. in de jaren 1930 in Duitsland aan de macht kwam. In dit boek, en ook in de andere delen, geeft de auteur een negatief beeld van de grote wereldreligies. Deze worden neergezet als de oorzaak van veel kwaad en dat mensen zich beroepen op hun heilige boek zonder zelf kritisch na te denken. Helaas moet ik de auteur hierin gelijk geven, hoewel religie ook veel mooie dingen kan brengen.
Wat duidelijk wordt uit dit boek, is dat de mens zelf vaak zijn eigen grootste vijand is.
Persoonlijk had ik graag meer over de Alpha beschaving willen weten, nog wat langer willen rondkijken op hun wereld.
Hoewel veel losse draadjes netjes worden afgewerkt, blijven er aan het eind nog wel een aantal vragen. Ik hoop van harte dat er nog een vierde deel gaat komen.

Meer recensies van Liesbeth Jochemsen