Tijdreis naar 14e eeuws Europa

Liesbeth Jochemsen 20 juni 2022 Auteur
Ik won dit boek tijdens een winactie van de facebookgroep Boeken van Nederlandse en Vlaamse Auteurs, waarvoor dank. Ook wil ik graag de auteur bedanken voor het mij toegestuurde boek.
Het verhaal speelt zich af in het midden van de veertiende eeuw in een niet nader genoemde stad in Nederland. Het boek begint met een proloog.
In het eerste deel maken we kennis met de jonge Norbert en hoe hij intreedt in het klooster. Wat moet hij doen wanneer hij verliefd wordt op de mooie Beatrijs? Een onmogelijk dilemma. Zijn hart ligt bij zijn meisje, zijn roeping is bij het klooster. Norbert wordt voor een half jaar verbannen uit het klooster om kennis te maken met het burgerlijk leven. Dan moet hij een beslissing nemen.
Het tweede deel van dit boek gaat over de periode na die beslissing.
Norbert neemt je mee in zijn leven. Een leven van bittere armoede, angst voor het vagevuur, rozenkransen bidden, monniken die er een dubbele moraal op na houden en het gewone volk dat moet boeten voor het egoïsme van de rijken.
Ook ontmoet je in het boek een aantal bijzondere personen, met wie Norbert een innige relatie opbouwt. Hieronder ook een aantal Joden, die een aparte plek in de samenleving innemen.
Een aantal hoofdstukken zijn bijna op zichzelf staande verhalen, net zoals je bij sommige tv-series ook een losse aflevering kunt zien. Het leuke is dat gebeurtenissen en personages uit die hoofdstukken later in het boek terugkeren.
Hoewel dit boek fictief is, is de tijdgeest waarin het verhaal zich afspeelt, dat zeker niet. De oplettende lezer zal dan ook verschillende historische elementen herkennen, zoals de geselbroeders.
De cover past goed bij het verhaal. Je ziet een jonge monnik uit het raam van het klooster kijken naar een vrouw die op het veld aan het werk is. Het enige dat ik vreemd vind aan het boek zijn de hoofdstuknummers. Die zijn in Romeinse cijfers, wat absoluut niets met het verhaal te maken heeft.
Verder is dit boek helemaal in de sfeer van veertiende eeuws Europa. Je ziet het allemaal zo voor je.
Ik heb ontzettend van dit boek genoten!

Meer recensies van Liesbeth Jochemsen