Prachtige sciencefiction serie

Liesbeth Jochemsen 01 mei 2022 Auteur
Voor de facebookgroep Boeken toer lezen en recenseren van boeken van onbekende auteurs mocht ik dit boek lezen, waarvoor dank.
De machineplaag is het tweede deel in de ontdekking van de mens serie en gaat verder waar deel één eindigde. Het boek kan niet los van het eerste deel gelezen worden. Datzelfde geldt voor het einde, het is duidelijk dat er nog een derde deel is.
Ook in dit deel is genetisch gemanipuleerd wonderkind Jack Newman de hoofdpersoon. Hij is nu ouder, meer volwassen. Hij wordt door SoNet gedwongen om zijn intelligentie aan andere dingen te wijden dan hij zou willen. SoNet is de virtuele wereld waar bijna de hele wereld aan verslaafd is. Het is een beangstigende wereld. In ruil voor gratis voedsel, onderdak en medische zorg worden mensen bezit van SoNet. Mensen zijn bijna 24/7 online, waarbij de techniek en beleving steeds minder van echt zijn te onderscheiden.
Een andere belangrijke rol is er voor de vraag hoe de vadsige, almaar groeiende wereldbevolking gevoed kan worden. En dan moet Jack werken aan een A-sterfelijkheidsprogramma voor de superrijke elite. Iets dat bij mij meteen allerlei ethische vragen oproept, net als bij sommige andere stukken in het boek.
Van Jacks tweelingbroer Redmond vernemen we sporadisch iets. Hij zit opgesloten op die andere wereld, die we beetje bij beetje beter leren kennen. Die stukken, van hoe die wereld wordt beschreven, waren één van mijn favorieten.
Naast Jack en Redmond komen nog een aantal andere personages aan het woord, zoals de hoogste baas van SoNet en de president van de V.S.
Centrale vraag in dit boek is hoe wij omgaan met de mogelijkheid van een buitenaardse invasie. Maak je dit aan het publiek bekend? Hoe bereid je je hierop voor? Of steek je je kop in het zand? Een andere vraag is hoe ver we mogen gaan met het ontwikkelen van een kunstmatige intelligentie. En hoeveel macht mogen bedrijven als Meta, het moederbedrijf van facebook (in het boek SoNet) krijgen? In de wereld uit De machineplaag is de bevolking zo verslaafd aan en afhankelijk van SoNet geworden, dat dit bedrijf vrijwel alles kan doen wat ze bedenken, zonder consequenties.
Ik ben heel benieuwd hoe het verder gaat met Jack en Redmond en hoop stiekem dat het pessimistische toekomstbeeld uit dit boek fictief blijft, maar dat hebben we grotendeels zelf in de hand.

Meer recensies van Liesbeth Jochemsen