Een moderne hertelling van The wizard of Oz

Liesbeth Jochemsen 29 oktober 2021 Auteur
Op de cover van dit boek staan sierlijke bladeren en bloemen. Daartussen zijn alledaagse voorwerpen verstopt. Het geeft de cover een sprookjesachtige sfeer. Ik stelde me voor dat de plek waar alle verloren dingen heen gaan een soort magische, sprookjesachtige plaats is. Ik verwachtte dan ook een modern sprookje te lezen.
In zekere zin is dit boek dat ook, maar dan anders dan verwacht. Hoofdpersoon Sandy Short is sociaal onhandig, komt en gaat wanneer zij dat wil en is geobsedeerd door alles wat verdwijnt. Als kind gaat ze hiervoor in therapie en ontwikkelt ze een bijzondere band met haar therapeut. Eenmaal volwassen begint ze een bureau dat vermiste personen opspoort. Jack Ruttle, wiens broer Donal vermist is, schakelt Sandy in om zijn broer te vinden. Dan raakt Sandy zelf vermist en komt op de Plek van de verloren dingen.
In het boek volgen we Jacks zoektocht naar zijn broer en naar Sandy, want zij kan helpen om Donal te vinden. Ook krijgen we terugblikken in Sandy’s jeugd. En we volgen Sandy’s zoektochten. Zowel naar vermiste personen als naar de weg naar huis als ze is aangekomen op de Plek van de verloren dingen.
Op de Plek van de verloren dingen blijken ook veel vermiste personen te zijn, die daar een hele maatschappij hebben opgebouwd. Sandy’s komst zorgt voor veel opschudding. Er wordt daar het toneelstuk The wizard of Oz opgevoerd en als lezer zie je daarin overeenkomsten met Sandy’s leven.
Het boek is eigenlijk meer een detective: Waar is Sandy? Waar is Donald? Hoe komt Sandy thuis? Zullen Sandy en Jack elkaar vinden? Intussen ontdekt Sandy steeds meer over De plek van de verloren dingen. Hoe Sandy op de Plek van de verloren dingen aankomt en hoe alles daar beschreven is, dat is zeer goed gedaan. Je weet als lezer heel goed dat zo’n plek niet bestaat en ook sommige dingen daar zijn onmogelijk, toch is het zo realistisch beschreven dat je alles gelooft.
Ik heb het boek wel uitgelezen, maar ik vond het wat dik. Naar mijn mening had het verhaal ook in minder woorden verteld kunnen worden. Of alleen concentreren op Sandy en niet ook het verhaal van Jack erbij nemen. Ik vond het wat veel, waardoor beide verhalen niet echt tot hun recht komen. Misschien heb ik me ook wat laten misleiden door de cover, want ik had echt een ander soort verhaal verwacht. Persoonlijk denk ik dat thriller- en detective liefhebbers dit boek meer zal aanspreken.
Het idee dat er een plek is waar alle verloren dingen en vermiste personen heengaan, vind ik wel leuk bedacht. Naar mijn idee had het echter beter uitgewerkt kunnen worden.

Meer recensies van Liesbeth Jochemsen