over het leven van een huisarts

Liesbeth Jochemsen 26 september 2022 Auteur
Voor het OERgezellig boekenlab las ik Kwam je dan alleen voor mama? van Marieke Dijkzeul. Dankjewel dat ik dit boek mocht lezen!
Dit boek bestaat uit een serie korte verhalen/ columns over de ervaringen van een huisarts. Ze staan niet op chronologische volgorde, maar soms herken je wel een personage uit een eerder stukje.
De hoofdpersoon uit het boek is huisarts en kaderarts palliatieve zorg. Daarnaast is ze ook moeder en runt ze haar eigen huishouden. Dat het moederschap wel eens botst met het hebben van een huisartsenpraktijk, blijkt uit verschillende stukjes. De hoofdpersoon, over wie in de eerste persoon verteld wordt, moet vaak creatief zijn om allerlei problemen op te lossen.
Tijdens haar werk komt ze tal van verschillende patiƫnten tegen. Van een hechtinkje in een knie tot morfine in de laatste levensfase en alles ertussen. Sommige patiƫnten stelen je hart, bij andere zou er eerder een maatschappelijk werker moeten komen, dan een huisarts. Maar ook dat is wat een huisarts doet. Signaleren en eventueel doorverwijzen.
Daarnaast laat dit boekje goed zien dat huisartsen ook maar gewoon mensen zijn. Doe ik het wel goed? Moet mijn kind niet naar een andere dokter?
Hier en daar staan er eenvoudige tekeningen, een leuke toevoeging.
Ben je nieuwsgierig hoe het er bij een huisarts achter de schermen aan toe gaat, dan is dit boekje zeker een aanrader.

Meer recensies van Liesbeth Jochemsen