Heerlijk zwijmelen weer

Lilien 06 januari 2020
Twintig jaar geleden besloot financieel journalist en schrijfster Madeleine Wickham om een boek te schrijven dat heel anders was dan haar reeds gepubliceerde boeken en artikelen. Ze nam elementen uit haar eigen leven en schreef over wat ze graag deed en waarover ze zelf zou willen lezen. Ze gebruikte haar tweede naam en haar moeders meisjesnaam en creëerde een pseudoniem die tegenwoordig populairder is dan haar eigen naam. Zo werden Sophie Kinsella en Rebecca Bloomwood geboren.

Het is verbazingwekkend hoe een fictief karakter ons allen al twintig jaar kan boeien. In oktober 2019 verscheen het negende boek over Becky Brandon, née Bloomwood, oftewel de enige echte Shopaholic. Becky is al een paar jaar gelukkig getrouwd met Luke en samen met dochter Minnie vormen ze een mooi gezinnetje. Ze wonen nu vlakbij hartsvriendin Suze en op slechts een half uur rijden van pa en ma Bloomwood in Oxshott vandaan. Luke kan naar Londen forensen, Minnie is blij op de dorpsschool en Becky werkt op het landgoed van Suze samen met haar. Becky geniet van haar mooie leven. Zeker nu het bijna weer Kerstmis is. Een tijd vol warmte, harmonie en tradities. Natuurlijk wordt het feest zoals altijd bij Mum and Dad gevierd.

Maar dan besluiten de ouders van Becky om tijdelijk het huis aan Becky’s halfzuster en zwager uit te lenen en zelf voor die duur naar een hippe buurt in Londen te verkassen. Alsof dat niet erg genoeg is, geeft moeder Bloomwood figuurlijk haar kerst-kookschort en - pollepel aan Becky door. De groep
gasten wordt alsmaar groter en ook hun wensen worden veeleisender. Sinds het ‘Wham’-debacle denkt niemand dat Becky een feestje kan organiseren. Becky wringt zich in allerlei onmogelijke bochten om ervoor te zorgen dat het een perfect kerstfeest wordt. Ondertussen moet ze ook het kostuum voor Minnie’s kerstvoorstelling zelf maken. Natuurlijk mogen de perfecte cadeaus niet ontbreken.

Daar bovenop komt haar ex-vriend, een beroemde rockster in het dorp wonen. Becky voelt zich ongelooflijk tuttig en burgerlijk vergeleken bij hem. Wat volgt zijn hilarische gebeurtenissen en voorvallen die me buikpijn van het lachen bezorgden. Na het zevende boek voelde ik me teleurgesteld in Becky. Ik dacht dat de Shopaholic-serie zijn beste tijd had gehad. Het achtste boek was al beter, maar met Christmas Shopaholic heeft Kinsella zich gerevancheerd. Het is een mooie feelgood roman. Christmas Shopaholic deed me de koude, natte en donkere dagen buiten vergeten en gaf me een warm gevoel van binnen. Voor de meet & greet met Kinsella op 8 december jl. heb ik de hele Shopaholic-serie opnieuw gelezen. Als echte (en gekke) fan heb ik de serie zowel in Engelse paperbacks als in Engelse E-books. Pronkstukken in mijn collectie zijn mijn twee favorieten door Kinsella getekende boeken: Shopaholic & baby en Christmas Shopaholic.

Voor de hilarische avonturen die Shopaholic beleeft en het plezier dat ik kreeg bij het lezen van het verhaal, geef ik Christmas Shopaholic 5 van de 5 sterren. Hiermee is dit boek ook meteen mijn meest favoriete boek van 2019.

Liliën
Perfecte buren