Ontheemd

Lilien 04 december 2019
‘Een actie voor War Child’

Samen met een aantal andere lezers deed ik mee aan de leesclub van Hebban. Het te behandelen boek was een Young Adult geschreven door de winnaar van de Nobelprijs voor de Vrede 2014: de Pakistaanse jonge activiste Malala Yousafzai.

Het verhaal van Malala is bekend. In het kort: zij werd door de Taliban neergeschoten, omdat ze naar school ging en voorvechter was voor de rechten van het kind op onderwijs. Ze werd in haar geliefde Swatvallei voor dood achtergelaten en werd in Birmingham, Verenigd Koninkrijk wakker. Zij is in een paar jaar uitgegroeid tot een rolmodel voor jongeren, maar ook voor volwassenen.

Malala schreef dit boek met een aantal meisjes die om diverse redenen hun familie, thuis en moederland moesten verlaten. ‘Ontheemd’ waren zij opeens. Elk meisje heeft een eigen tragisch verhaal van hun vlucht. Maar waar zij in een slachtofferrol hadden kunnen blijven, nemen ze de regie weer in eigen handen en kiezen zij ervoor om wat van hun leven te maken.

Dit boek is als YA bedoeld voor jongeren. Als volwassene dacht ik een goed beeld te hebben van vluchtelingen. Ik keek immers trouw naar het journaal. De werkelijkheid is echter anders. De meisjes in dit boek hebben ieder een verhaal dat je gelezen moet hebben. Dit boek is een handige tool om dit soort maatschappelijke onderwerpen op school bespreekbaar te maken.

Persoonlijk zou ik het boek 3 sterren geven. Ik vond het boek heel makkelijk en vlot te lezen. Ik had graag wat meer diepgang willen hebben. Maar het boek is voor een jongere doelgroep bedoeld en m.i. bereikt dit boek die groep ook echt. Met dat in het achterhoofd geef ik het boek een prachtige 4 van de 5 sterren.

Meer recensies van Lilien