Praktisch werkboek en niet alleen voor tieners!

MaartjeBos 01 september 2021
Recensie “Stres minder, Ontspan meer”, praktisch werkboek voor tieners

Tieners ervaren vaak stress maar de meeste boeken zijn gericht op volwassenen. Dit boek is gericht op tieners maar ook voor (jong)volwassenen een praktisch werkboek.

In tegenstelling tot veel boeken geeft dit boek geen informatie over allerlei stress gerelateerde begrippen.
Het boek gaat over specifieke, wetenschappelijk onderzochte manieren om met stress om te gaan.

Het boek is opgebouwd uit 12 hoofdstukken die in totaal 40 praktische activiteiten bevatten. Elk hoofdstuk begint met een klein stukje theorie, dit is heel kort en duidelijk geschreven. Daarnaast volgt vaak een korte casus ter verduidelijking.
Vervolgens volgen er praktische tips of oefeningen.
Het boek beval heel veel werkbladen om zelf aan de slag te gaan. Ingevulde werkbladen (aan de hand van de voorgaande casus) dienen als mooi voorbeeld.
De werkbladen kunnen zowel gekopieerd als gedownload worden.

Door het invullen van de werkbladen en het doen van de oefeningen kunnen tieners (en anderen) zelf vaardigheden aanleren om hun stress te verminderen. Dit is wel iets wat herhaaldelijk geoefend moet worden.

Doordat er zoveel verschillende situaties worden beschreven met bijpassende oefeningen, is er voor iedereen wel iets wat hem of haar aanspreekt.

Naast oefeningen voor stressreductie (denk o.a. Meditatie, ademhaling, het bijhouden van een stressdagboek en ontspanningsoefeningen) omvat het boek ook onderwerpen die stress kunnen veroorzaken, bijvoorbeeld, leren om “nee' te zeggen, angsten aangaan, uitstelgedrag, voeding en beweging.

Het boek leest makkelijk en ik vind het zeker een aanrader voor tieners (en evt volwassenen) die te maken hebben met spanningen, stress, angst en moeite met “nee” zeggen.

Hogrefe publishing books heeft het boek uitgegeven en ik vind dat het heel handig is in gebruik, de te downloaden formulieren zijn ook erg handig, hierdoor hoef je niet in het boek zelf te schrijven.

Meer recensies van MaartjeBos