Angstaanjagend

maartjeleest 23 december 2019
Het verhaal speelt zich af tijdens de liveshow van De Executie. Je beleeft het verhaal vanuit alle kandidaders. Ze staan allemaal voor verschillende dingen terecht, het één wat erger dan het ander. Doordat je vanuit de verschillende perspectieven leest leer je de kandidaders ook echt kennen. De gevoelens zijn levendig beschreven dat je ze ook echt mee maakt. Doodsangsten, verdriet en hoop passeren de revue.
De liveshow heeft verschillende rondes en na elke ronde zakt er letterlijk bij een van de kandidaders de grond onder de kooi vandaan uiteindelijk komt er een winnaar uit de show naar voren, Het Collectief gunt deze kandidader genade.

Net wanneer je denkt dat het verhaal voorspelbaar wordt draait het hele verhaal 180 graden en die plottwist zag ik écht absoluut niet aan komen. Je wordt nieuwsgierig naar de afloop en kunt niet meer stoppen met lezen. Het einde was een verassing en daardoor werd het boek alleen maar beter!
Het is angstwekkend hoe realistisch dit verhaal kan zijn. Dingen die we al hebben gezien in het verleden komen aan bod en daarbij zijn componenten gevoegd die bizar klinken, maar wellicht wel zouden kunnen gebeuren. Het idee dat dit écht zou kunnen worden doet mij huiveren. De tv-programma's worden toch al steeds extremer en wij zien het graag steeds verder gaan.

Na Clownsnacht was ik al fan van Daniëlle Bakhuis, maar nu na De Executie is dit alleen maar bevestigd. Ik persoonlijk vind deze nog beter dan Clownsnacht en vond het een bijzonder verhaal om te lezen. Het heeft mij aan het denken gezet. De Executie is een boek voor jong en oud, je zult er geen spijt van hebben!

Meer recensies van maartjeleest