Hoop in bange dagen.

Maria 05 mei 2023
1940, Epping, Engeland. De angst voor een aanstaande inval groeit wanneer vijandelijke gevechtsvliegtuigen boven het huis van Susan Shepherd vliegen. Susan vindt troost in het trainen van postduiven. Al haar vogels zijn haar dierbaar, maar niet een is zo mooi, intelligent en trouw als Duchess.
Buxton, VS. Piloot Ollie Evans sluit zich aan bij de Britse luchtmacht. Zijn missie leidt hem naar Epping, voor een operatie om honderden postduiven boven bezet Frankrijk uit een vliegtuig te droppen. De vogels die de tocht overleven, zullen cruciale informatie verspreiden.
Er ontstaat als snel een hechte band tussen Ollie en Susan, maar wanneer Ollies vliegtuig achter de vijandelijke linie wordt neergehaald weten ze allebei dat de kansen op een weerzien erg klein zijn. Terwijl de oorloog doorraast, bewijst Duchess echter dat de hoop nooit verloren is, door berichten over en weer te brengen tussen de twee.

De vlucht naar huis is de debuutroman van Alan Hlad en wat voor een! Inmiddels heb ik al veel verhalen rondom dit thema gelezen, maar regelmatig word ik verrast door nieuwe gegevens. Zo ook in dit boek. Postduiven die ingezet worden om belangrijke informatie uit de bezette gebieden te verkrijgen. Dit gegeven was bij mij nog niet bekend.

Het verhaal wordt vanuit twee perspectieven verteld, die vanuit de Engelse Susan en de Amerikaans/Engelse Ollie. Susan is opgegroeid bij haar opa en deelt zijn hobby met hem. Samen kweken en trainen ze postduiven, waarbij Duchess haar lieveling is, omdat ze die met de hand grootgebracht heeft. Vanuit hun huis zien ze de vijandelijke gevechtsvliegtuigen die avond aan avond Londen bombarderen. Dit gaat haar erg aan het hart.
Ollie groeit op in de VS, maar zijn ouders hebben hem altijd duidelijk gemaakt dat hij trots moet zijn op zijn Engelse afkomst. Nadat hij alles verloren heeft probeert hij zich aan te sluiten bij de RAF. Nadat hij met een meerdere op de vuist is gegaan belandt hij op de boerderij van Susan en haar opa. Samen met haar zet hij zich in om honderden duiven boven bezet Frankrijk te droppen en zo via het verzet mogelijk belangrijke informatie te krijgen. Als hij per ongeluk zelf in het vliegtuig belandt en in Frankrijk terecht komt is hij zich niet meer zeker van zijn leven. Zal hij Susan ooit nog terugzien? En kan Duchess hem hierbij helpen?

Hlad heeft een vlotte schrijfstijl, die erg beeldend is. Je voelt mee met Susan en de mensen in Londen, die avond aan avond met bombardementen en verwoestingen te maken krijgen. Je voelt ook de pijn als Susan besluit hun geliefde duiven mee te sturen, wetende dat de meesten niet terug zullen komen. En het moment dat Susan na al die jaren Duchess terugziet treft je rechtstreeks in het hart. Verder voel je de spanningen van Ollie en Boar als ze zich in het bezette Frankrijk een weg naar de vrijheid willen veroveren. De roman is een ode aan al die postduiven en hun bijdragen in die verschrikkelijke tijd.

Meer recensies van Maria