Bijzondere samenwerking Rechercheur versus Profiler.

Maria 01 mei 2024
Dit boek stond op de longlist van de Valentijnsprijs 2024. Daarvoor mocht ik het ontvangen.
“Het schuldige Slachtoffer” van Ella Marjon is het eerste deel van de spannende politieserie Zoete Zonden. Elk deel heeft ongeveer dezelfde cover, waardoor ze gemakkelijk te herkennen zijn. Ze hebben wel telkens een andere kleur en de detailfoto is anders. In deze serie werken politie rechercheur Nicole en profiler Lara op een bijzondere manier samen. Hoewel de delen zelfstandig te lezen zijn, raad ik aan ze op volgorde te lezen. Door omstandigheden begon ik in deel drie, en toen stuitte ik op hiaten, omdat ik de eerste twee delen niet had gelezen.

In dit eerste deel maken we kennis met Nicole en Lara. Marjon heeft een vlotte, eenvoudige schrijfstijl en ze neemt je dan ook al snel mee in het verhaal. Elk hoofdstuk begint met een klein “gedichtje”, dit stukje maakt je nieuwsgierig naar hoe het verhaal verder gaat.

De hoofdpersonages Nicole en Lara worden goed uitgewerkt waardoor je ze al snel leert kennen. In de loop van het verhaal is het vooral Lara die een mooie persoonlijke groei doormaakt. Eerst jong en onzeker, later vasthoudend en nieuwsgierig, vastbesloten op haar eigen manier de oplossing te vinden.
Lara’s huisgenoot Wendy wordt lastiggevallen door een handtastelijke collega. Op aandringen van Lara stapt ze naar haar baas, maar die onderneemt niet veel actie. Dan wordt die collega dood aangetroffen in een vijver, dezelfde vijver waar Lara eerder een koffer met foto’s uit viste. Op het politiebureau komt de zaak bij Nicole terecht. Zij tasten echter in het duister. Lara is vastbesloten haar collega, die als één van de verdachte wordt gezien, te helpen. Op haar geheel eigen wijze gaat ze op onderzoek uit en probeert ze door verbanden te leggen de zaak op te lossen.

Het verhaal heeft een mooie opbouw en er zitten voldoende twists in om het interessant te houden tot aan het eind. Door de herkenbare karakters, al of niet verdachte, een opbloeiende romance die misschien geen kans krijgt en onvoorwaardelijke vriendschap waardoor opgeven geen optie is, wil je door blijven lezen en nog geen afscheid nemen van Lara en Nicole. Dat heeft Marjon goed aangevoeld. Ze eindigt met een klein voorproefje van het volgende deel. Zo wordt je al nieuwgierig gemaakt naar deel 2. “De dood van de fruitboer”.

Meer recensies van Maria