Spannende politieserie van eigen bodem.

Maria 01 mei 2024
Dit boek stond op de longlist van de Valentijnsprijs 2024. Daarvoor mocht ik het ontvangen en lezen.
Het vermiste meisje van Ella Marjon is het derde deel in de serie Zoete Zonden, een spannende, romantische politieserie van eigen bodem. Eerder las ik uit deze serie al deel 4. Hoewel de delen prima afzonderlijk te lezen zijn wordt er regelmatig verwezen naar dingen die voorheen gebeurd zijn. Ze worden alleen aangestipt en niet verder uitgelegd. Mij stoorde dat, ik had ze liever op volgorde gelezen.

In de serie Zoete Zonden werken politie rechercheur Nicole en psycholoog in opleiding Lara op een bijzondere manier samen. Als Nicole vastloopt in een zaak roept ze de hulp in van Lara, die er op haar manier naar kijkt. Vaak leidt dit tot verrassende inzichten.

Deze keer krijgt Nicole de zaak van de bekende influencer LiekeLike, die zelfmoord heeft gepleegd. De buren van Nicole spreken haar aan, omdat hun dochter al een poos niets meer van zich laat horen. Als Nicole op een oude klassenfoto ziet dat haar buurmeisje een studiegenoot is van Lieke vraagt ze zich af of het met elkaar te maken heeft. Wie zijn de andere meisjes op de foto, en waar zijn ze nu?

Belinda: mooi en mysterieus
Isabelle: ernstige ogen, haar mond lacht maar een klein beetje.
Majorie: het stralende middelpunt.
Kiki: bemoederend slaat ze een arm om Lieke.
Lieke: mooi, sereen en een beetje engelachtig.
Eva: de onvindbare Eva.

Als er kort daarna een tweede dode valt komt alles in een stroomversnelling en roept Nicole de hulp in van Lara om de dader te vinden.

Met haar vlotte schrijfstijl neemt Marjon de lezer al snel mee in het verhaal. Nicole is naast agent ook alleenstaande moeder van zoon Lars. Ze moet werk en privé combineren en dat zorgt wel eens voor keuzes, die ze liever niet zou maken. Ze wil haar werk goed doen, maar ook haar zoon wil ze graag de aandacht geven die hij verdient. Menig alleenstaande moeder zal zich hierin herkennen. Lara worstelt met haar relatie met Casper. Ze wil graag de beren die op hun weg staan uitpraten, maar Casper sluit zich daar voor af. Gelukkig kan Lara zich op haar studie richten en vindt ze het heel leuk als Nicole haar hulp inroept, zo kan ze het geleerde mooi in praktijk brengen.

“Het is zelden wat het lijkt en schoonheid laat zich graag ontdekken.”

Marjon bouwt het verhaal langzaam op en weet de spanning goed vast te houden zodat je als lezer door blijft lezen en graag wilt weten hoe het afloopt. Wie heeft het gedaan en wat is het motief? Beetje bij beetje wordt er een stukje vrijgegeven om aan het eind toch een heel verrassende afloop te hebben. Elk hoofdstuk begint weer met vier regeltjes tekst. Heel knap hoe ook hierin de spanning opgebouwd wordt.
En als je nog geen genoeg hebt van de serie kun je snel door naar deel 4, De giftige echtgenoot.

Meer recensies van Maria