Complex boek

Marja Legius 30 juli 2019
Hoofdpersonage S is bezig met het voltooien van een, zoals hij zelf noemt, baanbrekend Manifest en wil een mensbot ontwikkelen, een soort computer die geen abstracte formules bevat maar juist een brein heeft van beelden, verhalen en ideeën. Daarbij kampt hij met een ontsteking in zijn rug waar hij heel ziek van wordt en is er ook nog een verhaallijn over Paul van Ostaijen een kunstenaar die leefde tijdens WOI De tijd waarin de kunststroming Dadaisme is ontstaan.

Dit boek mocht ik lezen middels een blind date met een boek. De steekwoorden die bij dit blind date roman debuutboek hoorde waren o.a. denkers, algoritmes, kunstenaars, kunstmatige, raadsel, manifest, liefde.

Ook mocht ik alvast een fragment lezen uit het boek voordat ik het boek ontving. Het fragment dat ik dus al eerder las was zeker niet typerend voor het boek waardoor ik een heel ander boek verwacht had dan dat ik nu in handen had.

Het zou niet een boek zijn geweest dat ik zelf gekozen zou hebben om te lezen maar voel het zeker als een verrijking dat ik dit boek gelezen heb.

Op de mooie voorkant staat een paardenhoofd afgebeeld met een gasmasker op met de kleuren van de regenboog. Hieruit kon ik niets opmaken over het verhaal maar tijdens het lezen komt er een fragment voor waarbij deze foto wordt verklaard.

Het verhaal bestaat uit meerdere verhaallijnen maar doordat deze zeker in het begin van het boek bestaan uit zeer korte fragmenten kwam ik niet echt goed in het verhaal omdat de verhaallijnen nergens raakvlak leken te hebben. Later in het boek worden de hoofdstukken iets uitgebreider per verhaallijn waardoor het allemaal beter inzichtelijk werd.

Voor de verhaallijn over Paul van Ostaijen heb ik deze persoon opgezocht via Google waardoor me dit verhaal veel duidelijker en inzichtelijker werd.

Ook over het dadaïsme heb ik meer achtergrond informatie opgezocht.

De schrijfstijl is heel mooi met prachtige zinnen en gedichten. Er is een stukje over clusterhoofdpijn dat zo goed verteld werd dat ik als het ware de pijn zelf ervaarde. Soms moest ik een stukje tekst twee keer lezen om te begrijpen wat er verteld werd en soms ging het heel makkelijk. Het is wel een boek waar je aandacht voor nodig hebt omdat het zo complex is en dat leest niet echt lekker vlot.

Voor het begrijpen van dit boek is enige kennis op het gebied van kunststromingen zeker een pre.

Meer recensies van Marja Legius