Pareltje

Marja Legius 12 februari 2020
Dit boek mocht ik lezen voor Samen lezen is leuker, waarvoor mijn hartelijke dank. Ook Frank Krake en Hannelore bedankt dat ik mijn exemplaar met persoonlijke noot en gesigneerd mocht ontvangen.

Ik was al bekend met het werk van Frank Krake omdat ik eerder het boek De laatste getuige gelezen heb. Hierdoor werd de lat heel erg hoog gelegd voor dit boek voor mij.

Het boek ziet er prachtig uit. Een hele mooie foto van Hannelore op de omslag en heel veel foto’s in het boek. Deze foto’s hebben zeker een meerwaarde voor het verhaal. Achter in het boek staat een verklarende namenlijst van de mensen uit de sekte met hun eigen namen en hun sektenaam. Ik heb zelf regelmatig deze lijst in gekeken om een duidelijker beeld te krijgen van de sekteleden. Voor mij dus zeker geen overbodige luxe deze opsomming van sekteleden.

Het verhaal in het kort

Hannelore komt samen met haar vader, moeder en zusje op 3-jarige leeftijd bij de sekte Gemeente Gods van Sipke Vrieswijk die zich later De Profeet gaat noemen.

Hij krijgt steeds meer macht over de sekteleden door zijn harde manier van straffen en zijn beloftes dat de leden steeds dichter naar God toe groeien als ze zijn eisen inwilligen. Ook al het geld en goederen van de sekteleden worden in de Gemeente gestopt. De Profeet schuwt niets om zijn doel te bereiken. Hij maakt de sekte leden afhankelijk van hem, stuurt mensen weg, haalt families uit elkaar en misbruikt eerst de vrouwen en later ook de meisjes en de mannen. Er komt steeds meer drank en drugs en porno aan te pas om zijn invloed te laten gelden, onder het mom dat de leden op deze manier via hem dichter bij God kunnen komen. Als het hem in Nederland te heet onder de voeten wordt vlucht hij met een klein gedeelte van zijn gemeente naar het Buitenland.

Hannelore staat volledig onder invloed van hem. Hij gaat zo geraffineerd te werk dat ze helemaal gehersenspoeld is en dat zijn waarheid haar waarheid wordt.

Door de vasthoudendheid van Hannelore haar familie en zeker de verdiensten van agent Peter Withag wordt Hannelore als ze 17 jaar is tegen haar wil in bevrijd. Net op tijd want als ze 18 zou zijn geweest had men niets voor haar kunnen doen. Hannelore moet haar leven helemaal opnieuw gaan leven en leren hoe ze kan en moet functioneren in de buitenwereld. Mede doordat ze haar grote liefde vindt en goede hulp vanuit de kerk lukt het haar om weer opnieuw te functioneren in deze nieuwe wereld.

Frank Krake vertelt het verhaal van Hannelore met veel respect en in mooie zinnen. De geslepen manier van hoe Vrieswijk zijn sekteleden kon beïnvloeden wordt heel goed uiteengezet. Aan de ene kant de charismatische man die hij kon zijn en aan de andere kant de harde sekteleider die zijn zin moest krijgen in naam van God. Je merkt telkens weer hoe goed Frank Krake zich ingelezen heeft en veel research gedaan heeft naar deze sekte. Ook bij de bevrijding van Hannelore komt dit zeer goed tot uiting.

Na het lezen van dit boek kan ik alleen maar zeggen dat ik verbluft ben door dit verhaal. En als ik dan lees dat er zeker nog meer dan 80 sektes actief zijn anno 2020 kan ik alleen maar hopen dat dit boek anderen ook aan het denken zet over geloofswaanzin in het algemeen.

De lat was door Frank Krake heel hoog gelegd voor mij maar naar mening heeft hij met Hannelore weer een pareltje geschreven.

Meer recensies van Marja Legius