Origineel thema en bijzondere personages

Marja Legius 30 juli 2019

Het boek bevat twee verhaallijnen. De eerste speelt zich af vanaf 1902 wanneer Mathis, een zwakke boerenjongen uit een groot gezin die altijd gepest wordt door zijn broers, op de jaarmarkt gefascineerd raakt van een apparaat dat mensen kan doorlichten. Hij besluit met hen mee te reizen en komt zo terecht in de wereld van artiesten, voorstellingen en shows.

De tweede verhaallijn speelt zich af vanaf 1935 en de invloed van het nationaal socialisme begint zijn stempel te drukken op het dagelijkse leven. Artiesten verdwijnen of mogen niet meer optreden en de gezondheid van Mathis gaat door de jarenlange blootstelling aan röntgenstralen sterk achteruit. Samen met zijn vrouw Meta en haar broer Ernsti willen ze vluchten uit Duitsland. Mathis wil ook graag een boek schrijven over de artiesten zodat ze nooit vergeten zullen worden maar in deze duistere tijd mag zijn manuscript niet in verkeerde handen vallen.

Het boek heeft 650 pagina’s en is dus een dikke pil te noemen. De schrijfstijl is prettig en daarom leest het makkelijk en is het verhaal goed te volgen ook als je het boek even weggelegd hebt. De ontwikkelingen in het verhaal gaan langzaam, voor mijn gevoel soms iets te langzaam en had het boek wat dunner kunnen zijn Maar daarom kon ik me ook heel makkelijk een goede voorstelling maken van hoe het was om als bijzonder mens tentoongesteld te worden of hoe men als artiest toentertijd leefde met de dreiging van de Nazi’s op de achtergrond.

De gebeurtenissen in het boek zijn deels op waarheid gebaseerd en deels verzonnen. Zelf vond ik het een leuke ervaring om tijdens het lezen de namen van de artiesten te googelen om zo foto’s van hen te zien en soms extra informatie. Dat maakte voor mij het verhaal extra levendig waardoor de genoemde artiesten zeker niet vergeten zijn gebleken.

Het plot van het verhaal zit goed in elkaar en het einde van het verhaal met de laatste bladzijde is leuk bedacht.

Meer recensies van Marja Legius