Ode aan Ierland

Marja Legius 08 mei 2020

Ik wil Vrouwenthrillers.nl hartelijk danken dat ik mee mocht doen met deze blogtour en ook uitgeverij De Crime Compagnie hartelijk dank voor het beschikbaar stellen van dit boek.

Over Mariska Overman
Mariska Overman (1970) schreef voor dit boek meerdere thrillers met de titels Hoofdzaak, Voltooid en Verdoemd.
Dit boek Het geheim van Grace valt echter onder een andere categorie. Het is dan ook niet echt een thriller maar meer een mysterieuze en geheimzinnige roman of zoals Mariska het zelf noemt een feelgoodmysterie. Momenteel is ze bezig aan een historisch mysterie over de verdwenen schedel van Friedrich Schiller.
Het geheim van Grace, gebaseerd op folklore en historie werd eerder gepubliceerd in augustus 2019 als Kobo Original.

De cover
Op de cover staat een prachtige foto van een wit huis met een donkere lucht op de achtergrond. De tekst op de cover luidt: Twee mannen, een verdwenen vader en een oud geheim. Wie kan Maud vertrouwen als ze de waarheid wil ontdekken? Dit huis bestaat echt in Ierland. Net zoals de plekken die Mariska beschrijft in haar boek. Ze heeft deze plekken allemaal ook zelf bezocht.

Het verhaal
Maud krijgt een brief van haar tante Josie uit Ierland met het verzoek om haar zomervakantie bij haar in Ierland door te komen brengen. Ze schrijft dat ze Maud iets wil vertellen Iets van levensbelang. Bij aankomst blijkt tante Josie overleden en begint voor Maud een mysterieuze zoektocht door Ierland naar haar eigen afkomst.

Mijn mening
Het hele boek is een ode aan Ierland. De sfeer en de landschappen worden heel realistisch weergegeven. De donkere en dreigende luchten, de vele soorten regen, woeste kliffen en het mooie groene landschap of de stad Dublin en de kleine pubs. Het lijkt of je er zelf bent. Ook de vele mythes die Ierland rijk is zoals de mythe over het verdwenen eiland Hy Bazil en het geloof in de Ierse spokerij hebben een grote invloed op het verhaal.
Het verhaal bouwt zich langzaam en chronologisch op in korte hoofdstukken. Tussendoor komen schuingedrukte teksten voor geschreven door Maud die na de gebeurtenissen terugkijkt op de geschiedenis met de kennis die ze nu heeft. Dat maakt het boek heel bijzonder.
Heel lang blijft onduidelijk wie Grace is en wat haar geheim is. Het einde van het boek is voor mijn gevoel te snel beschreven. Dit had wat uitgebreider gemogen net als de rest van het verhaal. Hierdoor lijkt het wat te zijn afgeraffeld en afgekapt.
Het verhaal is geen standaard verhaal omdat er veel ongewone thema’s als piraterij, Ierse clans en het bestaan van Geesten en andere Ierse spokerij. Je moet dus wel je nuchtere verstand opzij zetten om in dit verhaal te geloven. Maar juist dat allemaal maakt dit verhaal zo Iers, zo bijzonder.

Van mij krijgt het boek 3,5 sterren.

Meer recensies van Marja Legius