Prachtig boek

Marja Legius 04 augustus 2020
Het boek bestaat uit 20 korte verhalen van een paar pagina’s over de Tweede Wereldoorlog in chronologische tijdsvolgorde vanaf eind jaren 30 van de vorige eeuw. Elk verhaal is voorzien van mooie en sprekende illustraties van Alex de Wolf waardoor het verhaal nog sprekender wordt. Elk verhaal afzonderlijk heeft indruk op mij gemaakt. Er waren zelfs verhalen bij die bij mij onbekend waren

De verhalen gaan o.a. over bekende helden van de oorlog zoals de soldaat van Oranje Erik Hazelhoff Roelzema, Hannie Schaft en bekende slachtoffers zoals Anne Frank.

Maar er zijn ook verhalen over de leider van de NSB Anton Mussert en dirigent Willem Mengelberg zodat ook de andere kant van de oorlog wordt belicht.

Andere verhalen spelen zich af in Nederlands Indië of gaan over onbekende Nederlanders. Daardoor krijg je een goed beeld van de totale oorlog zoals die zich afgespeeld heeft.

Beknopt maar helder en toegankelijk wordt de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog uiteengezet waarbij de boodschap goed overkomt zodat kinderen die deze oorlog nooit zelf ervaren hebben, goed geïnformeerd worden wat voor impact deze tijd gemaakt heeft bij iedereen die toen leefde. De schrijfstijl is luchtig en nergens grof of met een wijzende vinger. En doordat de verhaaltjes kort zijn wordt de concentratie goed vastgehouden.

Dit boek hoort in elke boekenkast en klassenbibliotheek thuis en is zeer geschikt om (tijdens de les) voor te lezen. Een prachtig boek over een periode die nooit vergeten mag worden.

Meer recensies van Marja Legius