Een ware jeugdklassieker

Marjolein 16 november 2019
Een ware jeugdklassieker, kan die nog overeind blijven tussen al het moderne geweld? Remy is alleen op de wereld nadat hij bij zijn lieve pleegmoeder wordt weggehaald en door zijn pleegvader wordt verkocht aan de zwerver Vitalis. Een zwervend bestaan kan alleen maar leiden tot spannende avonturen en die beleeft Remy meer dan genoeg..
Het ene avontuur is aansprekender dan het andere, maar door de afwisseling begint er weer redelijk snel een ander avontuur.
De schrijfstijl zal wel wennen zijn. In de door mij gelezen versie (1974) staat bijvoorbeeld de volgende zin: “Met ongeduld had ik die tijd afgewacht, want ik verlangde ernaar met harde en ijverige arbeid tenminste iets goed te maken voor al de liefderijke zorgen, die ik had ondervonden. “ Dit is taal, die wij niet meer gebruiken op deze manier. Ik kan me voorstellen dat dit in een moderne vertaling allemaal anders verwoord wordt, waardoor het aantrekkelijker zal zijn voor kinderen.
Ook de avonturen zijn soms gedateerd, zoals het leven in aan arm Engels dievengezin. Waar de kinderen zich nog steeds in zullen kunnen verplaatsen is het geluk van een veilig gezin en een veilige woonplek. Ze kunnen de angsten en het verdriet van Remy zeker herkennen en ook zijn blijdschap om de hereniging met zijn pleegmoeder en zijn moeder.
Wat mij betreft blijft het boek overeind en hoop ik dat veel kinderen het zullen blijven lezen. Een met liefde geschreven boek, wat van mij vier sterren krijgt.

Meer recensies van Marjolein