Droge humor en interessante feiten

Martin Pruimers 10 oktober 2020
De titel “Begaafde sardine” wekt natuurlijk meteen de nieuwsgierigheid.
Dit boek is een verzameling anekdotes over in zee levende dieren, opgetekend door een fervente liefhebber. het is zeer de moeite waard om te lezen, vooral door de humor die in de toon van de schrijver doorklinkt, zonder dat het boek kolderiek wordt.
Er zijn wel wat kanttekeningen bij het boek te maken. François schrijft bijvoorbeeld dat uit de skeletten van koralen het wittetropenzand ontstaat, maar hij vertelt niet dat dit zand wordt uitgescheiden door papegaaivissen die het koraal vermalen om zich te voeden met de daarin wonende algen.
De groep Apicomplexa is geen familie, maar een stam (phylum), evenals de neteldieren, die ook “familie” worden genoemd. Dit is toch duidelijk een ander niveau in de taxonomie.
Maar deze uitglijders doen niets af aan de lezenswaardigheid van het boek.
De uitleg over de oorsprong van de legende van het Gulden Vlies is bijzonder boeiend en zo zijn meer feiten en feitjes die de schrijver weet op te dissen.
Onder de oppervlakte worden veel schijnbaar terloopse opmerkingen gemaakt die benadrukken wat wij mensen allemaal mispeuteren aan de zee. Evenzo worden en passant wat “feiten” weerlegt, zoals de “ontdekking” van Amerika door Columbus,

Meer recensies van Martin Pruimers