Van vrees via verbazing naar liefde

Aglaia Bouma is inmiddels een bekend entomoloog, die echter vooraf entomofoob was. Om haar fobie te overwinnen, begon ze de insecten te bestuderen. Omdat zij ook een begaafd schrijfster is, weet ze de lezer mee te nemen in de interesse voor deze dieren, die volgens velen alleen maar lastig of zelfs gevaarlijk zijn.
Ook in haar nieuwste boek “Huisgenoten” maakt ze duidelijk hoe onterecht deze angst is. Natuurlijk zijn er wat insecten die vervelend zijn of zelfs pijnlijk kunnen steken, maar wie hier niet allergisch voor is, en vooral wie deze dieren met rust laat, heeft niets van ze te vrezen.
In een gedreven stijl neemt de schrijfster ons mee naar de wereld van de kleine gedierte in en om het huis. Met passie laat ze ons kennismaken met de meest wonderlijke wezens die meestal onopgemerkt onze naaste omgeving bevolken. Daarbij springt ze soms van de hak op de tak, omdat ze telkens weer wordt verrast door haar ontdekkingen. En veel van de diertjes zijn alleen maar te zien bij een enorme vergroting, terwijl de meesten van ons zelden met een vergrootglas, laat staan met een microscoop, door de tuin of in huis lopen.
Veel van deze dieren hebben een Nederlandse naam die een stuk langer is dan het dier zelf, maar ze geeft ook bij alle dieren de wetenschappelijk naam, voor zover die was te achterhalen. Daardoor wordt het makkelijker om het dier op internet op te zoeken, waartoe de lezer steeds geneigd is. Maar pas op: dit gaat ten koste van de vaart bij het lezen van het boek. Het is beter om de naam even te laten voor wat het is om deze later op te zoeken.
Van de meeste door haar gevonden dieren weet ze interessante “weetjes” te melden/
Helaas ontbeert het boek een index op Nederlandse en/of wetenschappelijke naam; een gemis dat verder niets af doet aan het genieten. Het is altijd weer een genot om mee te leven met de expedities in de beperkte omgeving van huis en tuin. Men gaat daardoor toch geheel anders kijken naar de eigen tuin en weet ook beter de neiging te onderdrukken om de dieren te pletten.
Al met al een aanrader voor diegenen die meer willen weten van al wat er leeft in onze naaste omgeving.

Meer recensies van Martin Pruimers