Inwijding door een maangek

Martin Pruimers 27 november 2019
Op 20 juli 1969 had ik mij verslapen. Daardoor miste ik één van de hoogtepunten van de eeuw: het moment waarop de eerste mens voet op de maan zette. En toch volgde ik de ruimtevaart al een tijdje, en dat ben ik daarná blijven doen. Maggie Aderin-Pocock was op dat moment net een jaar, maar ze is zo lang als ze zich kan herinneren gefascineerd geweest door de maan. Zij ging fysica studeren en kwam via een omweg in de wereld van het ruimteonderzoek terecht. Nu is zij alweer zes jaar één van de presentatoren van het BBC-programma “The Sky At Night”, dat al 62 jaar te zien is.
In “Het boek van de maan” neemt zij ons mee in haar “maangekte”. Het boek vertelt op begrijpelijke wijze over alle aspecten van de verhouding tussen mens en maan (inclusief oude mythen) en tussen de aarde, de maan en de zon. De persoonlijke toon is nooit irritant en helpt juist mee om ook de lezer (nog meer) geïnteresseerd naar de maan te laten kijken. De vele, logisch gerangschikte, wetenswaardigheden en interessante feiten (plus een lijst van alle missies naar de maan, zowel onbemande als bemande) maken dit tot het eerste boek dat je pakt als je iets over de maan wilt weten.
Zij deelt haar liefde voor de maan met ons en bespreekt op een gepassioneerde, maar nooit onzakelijke, toon de mogelijke toekomst van ruimtereizen naar de maan en verder. je krijgt zowaar zin om met haar mee te gaan!
Kortom: het is een boek dat niet mag ontbreken in de boekenkast van iedereen die met enige interesse ’s nachts “naar boven” kijkt.

Meer recensies van Martin Pruimers