Alles verandert

MarYan 05 augustus 2022
Verhuizen van de Randstad naar een landelijk boerderijtje met royale tuin.. Wie wil dat nou niet... De rust opzoeken.
Dat is wat Rivka en Esse doen (en wat naar het scheen ook de plannen waren van schrijver Nina Polak en haar vriendin Loes Faber, die de bijzondere omslag verzorgde)

"Laten we zien wat de stilte met ons doet"

Met de stilte valt het tegen in Onderweer, het veel belopen Pieterpad blijkt vlak langs hun huis te gaan. Rivka kijkt erop uit als ze achter haar buro zit voor een poging tot schrijven. Het irriteert haar.
Esse, opgegroeid in dit. Groninger landschap is op haar plek, ze verliest zich al snel in het aanleggen van een moestuin.
Rivka (stadsmeisje) moet wennen.
Op een markt treffen ze Eva Alta, een tv-psychiater van middelbare leeftijd. Een nogal aanwezig personage die zich gedraagt als een goeroe. Op het irritante af.. Ze schrijft ook boeken.
Esse raakt in de ban van haar, lijkt haar te adoreren. Rivka is kritisch.
Na een incident op een feestje bij Eva's herenboerderij, (opgeschoten jeugd heeft wat moeite met de vrouwenliefde?) komt Rivka in contact met Sieb, de zoon van een geitenboerin. Hij voelt zich verantwoordelijk voor zijn moeder en minder begaafde broer. Er ontwikkelt zich een vriendschap. Die ze geheimhoudt voor Esse.

Ondertussen zijn er steeds vaker irritaties tussen Esse en Rivka. Komt het doordat ze meer op zichzelf worden teruggeworpen op deze kale vlakte of was er voor de verhuizing al een verwijdering en was dit een vlucht of wellicht wanhoopspoging tot herstel.

"alles was hier anders"

Er is ook steeds een soort dreiging voelbaar, dat komt mede door het begin van het boek waarin je al een vooruitblik krijgt.
Buitenleven is een sterke roman die vlot wegleest door een prettige toegankelijke schrijfstijl.
Je krijgt een goed beeld van beide vrouwen en ook de andere personages worden duidelijk neergezet.
Een aanrader voor de vakantiekoffer!!

Meer recensies van MarYan