Een bitterzoet verhaal

MarYan 03 mei 2023
De omslag van dit indrukwekkende boek is zo zacht als een perzik. Deze vrucht speelt een belangrijke rol in dit verhaal.

Was het leven van Victoria Nash ook zo zacht..? Niet bepaald. Al vroeg in haar jeugd verliest zij voor haar belangrijke mensen en moet ze zorgen voor haar vader, oom en broer Seth, een ongeleid projectiel.
Ze werkt ook mee op de perzikplantage die ooit door haar grootvader is opgezet.. Met de beste en zoetste perziken van heel Colorado.. Het enige mooie nog in haar leven want veel liefde en aandacht is er niet.
In 1948, als ze zeventien jaar is, verandert haar leven op slag als ze onderweg naar huis een vreemde jongeman tegenkomt. Hij is 'niet van hier'..  Deze ontmoeting is bepalend voor de rest van haar leven.

'de ogen van de onbekende waren donker en glanzend als een ravenvleugel'

Tijdens het vertellen van haar levensverhaal neemt Victoria ons mee in haar herinneringen, in prachtige, vaak poëtische zinnen.
Het verhaal verwondert, ontroert, laat je huiveren en maakt ook boos.
Boos op al die kortzichtige mensen in zo'n dorpsgemeenschap, het veroordelen van wie anders is.

Je voelt aan het schrijven, de woorden, de zinnen, kleine verwijzingen.. dat er onheil dreigt.. Een onbestemd gevoel.. Er gaat iets gebeuren.

'Al proberen we onszelf van het tegendeel te overtuigen, we kunnen de momenten die ons maken tot wie we zijn niet kiezen alsof het de rijpste, mooiste perziken aan de tak zijn. In de eindeloze struikeling naar onszelf oogsten we de vruchten die het leven ons aanbiedt.'

Victoria is een sterke vrouw en ze maakt heftige keuzes. Soms moet je hartbrekende beslissingen nemen .. Je weet dat het het beste is.. in een flits..intuitief.. Dat is een teken van kracht en echte liefde.
Wat niet wil zeggen dat het geen verdriet doet.
Het verhaal eindigt in 1971. Het beslaat dus vele jaren waarin veel gebeurt en Victoria volwassen wordt.

Een prachtig intens verhaal over liefde, geheimen, familie, onrecht, verlies, moed en doorzettingsvermogen.

Meer recensies van MarYan