Spannend debuut

MarYan 17 oktober 2022
Met dit boek duik je diep in de gedachten, gedragingen en hersenspinsels van mevrouw March. Best een eigenaardig personage. Ze is getrouwd met George, 'de aantrekkelijkste man van de universiteit'. Momenteel is hij schrijver, zijn nieuwste boek is net uit en gaat over een onaantrekkelijke prostituee.

In het begin deed Mevrouw March me wat denken aan Mevrouw Dalloway van Virginia Woolf. De schrijfstijl lijkt er wat op en ook vanwege de titel. Ook mevrouw March loopt door de stad (NewYork in dit geval) en alles wordt heel gedetailleerd beschreven. Die avond is er een feestje ter gelegenheid van het boek en ze is druk met de voorbereidingen. Alles moet perfect zijn want mevrouw March houdt van precies en zoals het hoort. Ze is nogal rigide en krampachtig en van de schone schijn.
Ze hunkert ernaar belangrijk te zijn maar voelt zich lelijk en ongewenst.
Ach die arme mevrouw March.. Ik zie haar voor me; een strak streng gezicht, kaarsrechtop lopend met perfecte nette kleren aan, alles -schijnbaar- onder controle.
Haar gebrek aan zelfvertrouwen maskerend met uit het hoofd geleerde zinnen van docenten.
Later lezen we over haar jeugd en begrijp je waar het vandaan komt.
Er is ook een zoontje waar ze nogal apart mee omgaat. En een huishoudster.

Als iemand opmerkt dat de hoofdpersoon in de roman gebaseerd is op mevrouw March zelf, raakt ze van haar stuk.
En dan verandert ze langzaam maar zeker in een wantrouwende echtgenote die steeds verder gaat in controledwang en waanideeën.
Of heeft ze misschien gelijk en is George schuldig aan... Je raakt zelf het spoor ook bijster.

Het is best intens geschreven, het is een spannend en intrigerend verhaal, je ziet gebeuren hoe ze totaal de weg kwijtraakt. Omdat het soms ook absurd is moet je ook wel om haar lachen.
Het einde is wat abrubt.
Maar wat een bijzonder debuut

Meer recensies van MarYan