Guinevere, had green eyes

ISBN: 9789025305499
Uitvoering: gebonden
Aantal pagina’s: 856
Verschijningsdatum: 3 April 2019

Met grote dank aan UitgeverijAthenaeum voor het prachtige recensie-exemplaar.

Inhoud
Tussen 1938 en 1958 schreef T.H. White de vier delen waaruit het complete levensverhaal van King Arthur bestaat.

‘Het draait niet om een doorsnee land
Met water, bos of zand
Maar ’t Gramarije van Merlijn
Waar wij straks zullen zijn’.

Mijn mening
Wat een boek. Gigantisch, mooi vormgegeven, zwaar van gewicht en ingebonden. De verklarende woordenlijst is alleen al veertig (!) pagina’s lang. Wat ik in handen houd, is de complete Arthur. Inclusief het eerste deel dat niet veel mensen kennen. Het zwaard in de steen beschrijft de jeugdjaren van Arthur, hier nog de Wart, die aan de hand van tovenaar Merlijn zijn eerste levenslessen leert.

Dit eerste deel wordt overigens voorafgegaan door een behoorlijk uitgebreide inleiding, alles is immers lang in dit boek. Deze inleiding laat de lezer kennismaken met de auteur en geeft weer hoe het tot deze editie is gekomen. Daarnaast kom je meer te weten over de tijdgeest waarin de verhalen zijn geschreven en wat je hiervan in het uiteindelijke middeleeuwse verhaal terug kunt verwachten. De crisis en de oorlogsjaren in de eerste helft van de twintigste eeuw zijn hierdoor verkapt en verhuld in deze weergave van het verhaal terechtgekomen, terwijl hier vele eeuwen tussen zitten. En dat is een deel van de charme van deze legendarische vertelling. Het barst van de vreemde kwinkslagen en geestige voorvallen. Alsof de geschiedenis in een blender is gedaan en dit het resultaat is. En dat zorgt zeer regelmatig voor een glimlach bij mij als lezer.

De legende van Arthur is op hoofdlijnen bekend bij vrijwel iedereen. Excalibur, Mordred, Lancelot en Guinevere. Maar ook de Ridders van de Ronde Tafel en de Heilige Graal maken deel uit van dit epos. En ook al heb je de klok horen luiden, de klepel is meer dan de moeite waard.

De dikte van het boek hing zo nu en dan als een zwaard boven mijn hoofd. En dan ging ik verder met lezen en bevond ik mij weer op de prachtigste plaatsen. En er bleek er maar een te zijn die steeds weer vol verwondering de nieuwe omgevingen in zich opnam. En dat was ik, de lezer. Niemand lijkt in het boek zelf, verbaasd te zijn over de krachten van Merlijn. Zwemmen als een vis, werken als een mier of vliegen als een roofvogel. Je kunt het allemaal beleven. De enorme verscheidenheid aan gebeurtenissen zijn in strijd gewikkeld om de aandacht van mij als lezer, samen met de kwaliteit en charme van het geschreven woord. En ik durf te beweren dat de laatste heeft gewonnen.

Geen boek voor even tussendoor. En dat breekt soms op. Het vergt opperste concentratie en vraagt om lange leestijden. Maar heb je voor de zomervakantie nog een kilo over aan gewicht in je koffer? Pak dit boek in. En los van je bestemming, ben je verzekerd van de mooiste reis in tijden.

Eindoordeel
Een omvangrijk en legendarisch verhaal wordt magistraal verteld. En vertaald. Speciale attentie voor deze vertaling van Jolande van der Klis. Het heeft hierdoor minstens dezelfde schoonheid behouden, als het origineel. De dialecten en woorden die de tand des tijds niet hebben doorstaan, keren hier terug op papier. Monnikenwerk moet dit zijn geweest. Jolande is musicoloog en oude-muziek specialist. Zij heeft het boek omgezet in een Nederlandse symfonie van een hemelse schoonheid.

Het verhaal zelf is een mustread voor alle fantasy-liefhebbers. Ook al gaat het hier om een legende en niet om fantasie, de raakvlakken met Tolkien en George R.R. Martin zijn snel gemaakt. En T.H.White heeft een belangrijke kwaliteitscomponent toegevoegd: humor. Het wemelt van de woordgrappen,
taaltrucs en verrassende personages. Wie had gedacht in dit boek Robin Hood of Wood aan te treffen?

Vuistdik-lang genieten. Het boek heeft slechts een nadeel. Het weegt 1112 Gram. En dat is met 856 pagina’s te lezen een pittige uitdaging. Een legendarische vier sterren voor dit prachtige werk.

Peter van Bavel
De Perfecte Buren

Mijn persoonlijke songtekst
Guinevere had green eyes
Like yours, mi'lady like yours
When she'd walk down through the garden
In the morning after it rained
(David Crosby & Graham Nash – Guinevere)

Meer recensies van Peter van Bavel