Place to be

Peter van Bavel 27 augustus 2020
De terugkeer van Julia Caglieri – Lucia Douwes Dekker

Een recensent van het mannelijk geslacht, was het verzoek bij dit boek. En daar voldoe ik aan dus ontving ik het boek, bekeek het en had direct twee invallen.
De eerste was het uiterlijk van het boek. Het oogt niet als een roman maar eerder als een zelfstudieboek voor de ontwikkeling van mijn innerlijke rijkdom. Het is wel mooi en ook een beetje wazig. Ik weet niet of ik dit boek zou kopen bij een bezoek aan de plaatselijke boekhandel, wanneer ik zou kopen op het zicht. En dat gebeurt vaker dan je denkt.
Mijn tweede inval betrof de titel. Het deed mij denken aan ‘De komst van Joachim Stiller’, een boek van Hubert Lampo dat op de leeslijst van mijn middelbare school prijkte. Literatuur met een hoofdletter L. Een mooi boek dat in mijn tijd in ieder geval nog werd gelezen, iets wat nu op de middelbare school nauwelijks nog gebeurt. Maar dat is een ander verhaal.

Beide eerste gedachten maakten mij niet erg enthousiast om in dit boek te beginnen. De sympathieke Uitgeverij die het boek heeft uitgebracht verdient wel een enthousiaste lezer en daarop heb ik mijn vooroordelen geparkeerd en ben ik gestart in het boek.
Het boek ziet er qua indeling interessant uit. De hoofdstukken zijn gemiddeld van lengte en er wordt gebruik gemaakt van een prettig lettertype en tekstgrootte. De hoofdstukken zijn getiteld met een locatie en een tijdsaanduiding qua maand.

En waar gaat het boek over? Over Julia Caglieri, zoveel is al duidelijk uit de titel. Julia groeit op zonder moeder met haar vader Guiseppi in het Italiaanse Padua. Guiseppi’s moeder ziet Julia het liefst vertrekken en brengt Julia na de dood van haar vader onder bij haar Oom Vito en tante Elsbetta in Valencia. Julia heeft na haar vertrek uit Spanje een relatie en een prachtige job in Nederland. Een opdracht in haar rol als stedenbouwkundige brengt haar weer in contact met Valencia.
Het verhaal laat zich vertellen als een rondreis door Italië, Spanje, Nederland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Maar is meer dan dat.
De ondertitel van het boek luidt: ‘Waar je woont, is niet altijd waar je hart ligt’. En juist daarover gaat het boek. Over thuisvoelen, aarden, gevoelens over het verleden en durven denken aan een toekomst. Over liefde, zorg, aandacht, familie en durf. Kortom: Over het leven zelf, in al zijn facetten.

Er is een schril contrast in de kwaliteit van dit boek. Het verhaal is prachtig en de schoonheid van het leven van alledag wordt allemachtig mooi neergezet. Dat je regisseur bent van je eigen leven is het thema waarbij je zelf de beslissingen kunt nemen om het leven de moeite waard te maken. De genoemde verschillende locaties en een kijkje in het leven van de stedenbouwkundige én stadvernieuwingsprojecten is een boeiend extraatje. Het wordt nergens te technisch van aard waardoor het voor iedereen te volgen blijft. De soundtrack van het boek wordt gevormd door Nick Drake. Deze te vroeg overleden troubadour heeft een subtiele rol in het verhaal gekregen. De emotie die in zijn muziek zit, zit ook in het verhaal. Waarin echte mannen mogen huilen en dat is prachtig.

Het contrast wordt gevormd met het redactionele deel van het boek. Heel veel fouten in zinnen waarin woorden ontbreken of teveel staan. Het is echt een foutenfestival. En dat zorgt ervoor dat de aandacht van het verhaal wordt weggetrokken doordat ik als lezer tekstuele hikken ga zoeken. Doodzonde van dit prachtige boek.
Qua tijdpad zit er ook een hik in waarbij de uitwerking voor een opdracht een maand mag duren en in praktijk twee maanden voortduurt.

De achterflap van de omslag toont pretentie door te melden dat Lucia Douwes Dekker na haar vijf vorige romans gerekend mag worden tot een van Nederlands meest geliefde romanschrijfsters. Ik weet niet wie dit heeft bepaald? Wanneer dit waar is, verdient haar hartverwarmende verhaal een beter lot qua eindredactie.
Dit originele en ook voor mannen buitengewoon aansprekende romantische levensverhaal van Julia, verdiende een betere redactie. Ik geef het boek drie sterren. En dat hadden er vier moeten zijn. En ik heb geleerd: ‘Don’t judge a book by its cover’, op meerdere manieren.

Naschrift Recensent: Na het insturen van bovenstaande recensie ontving ik bericht van NAU Uitgeverij dat de gehele eerste druk van het boek uit de winkels wordt teruggehaald omdat er een verkeerde versie is uitgegeven met veel fouten. Bij het ter perse gaan van deze recensie zal deze aangepaste versie zowel in de boekhandel als bij aankoop van de ebook-versie beschikbaar zijn.
Voor dit adequate optreden van deze sympathieke uitgeverij kan ik niet anders besluiten dan dit boek de eerder verspeelde vierde ster toe te kennen. Derhalve: Vier sterren voor een buitengewoon mooi boek.

Persoonlijke songtekst:

‘And I was green, greener than the hill
Where flowers grow and the sun shone still
Now I'm darker than the deepest sea
Just hand me down, give me a place to be

And I was strong, strong in the sun
I thought I'd see when day was done
Now I'm weaker than the palest blue
Oh, so weak in this need for you’

(Nick Drake – Place to be)

Peter
Perfecte Buren

Genre: Roman
Uitgeverij: NAU
ISBN: 9789491535727
Uitvoering: paperback
Aantal pagina’s: 290
Verschijningsdatum: juni 2020

Hartelijke dank aan NAU Uitgeverij voor het beschikbaar stellen van dit recensie-exemplaar.

Meer recensies van Peter van Bavel