I've lost a friend

Peter van Bavel 27 augustus 2020
De verdwijning – Katherine Webb

Vierhonderd pagina’s gevuld met een wonderschoon verhaal waarvan ik na afloop niet kan beslissen of het hier gaat om een roman of om een thriller. Ik heb besloten voor roman te kiezen omdat mijn gevoel hiervoor kiest.

Het verhaal wisselt per hoofdstuk tussen 1918 en 1942. In beide jaartallen speelt Frances de meest voorname rol. Frances is aan het einde van de Eerste Wereldoorlog nog een achtjarig meisje die haar beste vriendin Wyn op een dag niet meer terug thuis ziet komen. Ze wordt vermist in het Britse Bath.

Vierentwintig jaar later woont Frances nog altijd in Bath en past zij op Davy, het zoontje van de zus van de nog altijd niet gevonden Wyn. Bij een serie Duitse bomaanvallen op Bath verliest ze Davy uit het oog. Nadat de rookwolken zijn opgetrokken, blijkt Davy vermist te worden.

De familie van Wyn en Davy heeft veel moeite met de rol van Frances in het dubbele leed dat de familie heeft getroffen. Frances graaft in haar geheugen om te achterhalen welke gebeurtenissen zij als kind heeft meegemaakt die haar kunnen helpen deze dubbele vermissing te kunnen oplossen en haar onschuld bewijzen. Heeft ze het verleden verdrongen? Of is zij zelf schuldig?

‘Het verleden is een deel van je. Je neemt het overal met je mee, of je wilt of niet’

Katherine Webb baseert haar fictieve verhaal op een feitelijke gebeurtenis. De bombardementen op Bath hebben daadwerkelijk plaatsgevonden. Een aantal van de slachtoffers die in het boek worden genoemd, zijn ook daadwerkelijk om het leven gekomen. De personages die dialogen voeren zijn fictief, zo heeft zij de scheidslijn getrokken. Veel van het verhaal wordt verteld vanuit een derde persoon die alle gebeurtenissen en gedachtengangen heeft waargenomen. Daarnaast worden we langzamerhand wegwijs in Bath. Het gehele verhaal speelt zich hier af en de auteur heeft veel moeite genomen om Bath zo waarheidsgetrouw mogelijk te beschrijven. En ook al ben ik er nooit geweest, wanneer ik er zou komen, zou ik redelijkerwijs de weg kunnen vinden.
Er is veel aandacht voor sfeer, natuur en andere details. Dat haalt de vaart uit het verhaal en schenkt mijn haastige karakter een weldadige rust.
Dat is ook het deel dat mijn gevoel stuurt in de richting van een roman. De emoties bij Frances die lopen van verdriet, schuldgevoel, angst, verlangen, pijn en ontreddering tot de wilskracht, de vechtlust en vastberadenheid die het vraagt om met de werkelijkheid om te gaan, zijn zo indrukwekkend beschreven dat ik mij het lot van Frances aantrek. En ook niet kan rusten totdat ik deze vierhonderd pagina’s in alle rust heb verslonden.

Een nog niet genoemd kwaliteitsaspect is het historisch tijdvenster waarin het zich afspeelt. De mensen gingen in die tijd anders met elkaar om dan nu het geval is. Samen met de onzekerheid van de oorlog brengt dit een extra dimensie in het verhaal, die je in thrillers die zich in het hier en nu afspelen, niet zult tegenkomen.

Al met al is dit een uitermate fraai boek om geboeid te kunnen onthaasten.

Ik geef dit boek vier sterren.
Persoonlijke songtekst:

‘Does it also remind you
Of when the days "were true"
I've lost a friend again
Were all these years in vain’
(Poésie Noire – I’ve lost a friend)

Peter
Perfecte Buren

Genre: Roman
Uitgeverij: De Fontein
ISBN: 9789026149986
Uitvoering: paperback
Aantal pagina’s: 400
Verschijningsdatum: juni 2020

Hartelijke dank aan Uitgeverij De Fontein voor het beschikbaar stellen van dit recensie-exemplaar.

Meer recensies van Peter van Bavel