Overweldigend maar tof vervolg!

Priscilla 06 april 2021
Na het einde van ‘De laatste Magiër‘ is er een hoop veranderd. Harte is niet dood en is met Esta door de barrière heen gegaan. Esta, verraden door haar leermeester, vertrouwt Harte nog niet volledig. Harte, beïnvloed door het Boek der Mysteriën, vertrouwt zichzelf niet, en al helemaal niet bij Esta in de buurt.

Toch zullen zij samen moeten werken om de vier elementaire stenen te vinden die zij nodig hebben om de geschiedenis te kunnen herschrijven, de kracht van het boek te kunnen beteugelen en de Mageus te redden van hun ondergang.

Tijdens hun ontsnapping raakt de magie van Esta ontregelt en belanden ze in de toekomst. En daar komen ze tot de conclusie dat er in twee jaar tijd heel veel veranderd is. Niets is meer wat het lijkt. En als ze er ook nog achter komen dat Esta de persoon is die deze veranderingen in gang heeft gezet, wordt het een uitdaging om hun reis volgens plan te vervolgen.

Ook ‘De Duivelsdief‘ is net als ‘De laatste Magiër‘ verdeeld in delen. En ook in dit boek vindt er met regelmaat een afwisseling plaats tussen heden en verleden. Dit natuurlijk i.v.m. de magische gave van Esta om door de tijd te kunnen reizen.

Het is al een jaar geleden dat ik het eerste boek van Lisa Maxwell las en ik moest daar de laatste hoofdstukken even van doornemen om te weten hoe dat verhaal ook alweer eindigde.

Lisa Maxwell geeft in ‘De Duivelsdief‘ namelijk geen enkele terugblik naar het vorige boek. Zeker in het begin was ik dan ook even zoekende naar de verhaallijn.

Het boek gaat letterlijk verder waar het eerste boek is geëindigd. En omdat we met dit boek direct weer in de spanning en de actie zitten, is er geen ruimte om rustig te wennen aan de omgeving. Prettig als je de boeken achter elkaar wilt lezen.

‘De Duivelsdief‘ speelt zich afwisselend af in 1902 en 1904. Heel duidelijk is te lezen dat Lisa ook bij dit boek onderzoek gedaan heeft naar de tijd waarin haar verhaal zich afspeelt. Ze houdt rekening met de omgangsvormen en etiquette en hierdoor bevind je je echt in 1902/1904.

In dit boek lopen meerdere verhaallijnen door elkaar. We hebben te maken met twee verschillende jaartallen en in het ene jaar lezen we over de reis van Esta en Harte en in het andere vinden we diverse verhaallijnen van oud bende leden van Dolph Saunders.

Het overlijden van Dolph heeft in 1902 voor veel opschudding gezorgd en er ontstaan diverse bendeoorlogen. De voormalig bendeleden van Dolph komen voor moeilijke keuzes te staan. Alhoewel het absoluut interessant was om over hen te lezen, was het soms echt teveel van het goede.

Hoofdstukken waren niet te lang en de schrijfstijl is net zo prettig en beeldend als in het eerste boek, maar de verschillende verhaallijnen vanuit meerdere personages ging in dit boek echt te snel en was overweldigend.

Hierdoor had ik zelf continu het gevoel dat ik heel erg op moest letten en zodoende kon ik lastiger ontspannen tijdens het lezen.

Eerlijk is eerlijk, alles maar ook echt alles, staat wel met elkaar in verbinding. Het verhaal klopt van begin tot eind. Alle personages hebben een zinvolle rol die onderdeel is van het totale verhaal.

Dus ondanks dat ik overweldigd werd, was het ook heel gaaf om alles bij elkaar te zien komen.

De verhaallijn van Esta en Harte vond ik persoonlijk het tofst om te lezen. Zij krijgen te maken met een groep rebellen die er een nogal aparte werkwijze op na houden om de Mageus te beschermen.

Naast een grote hoeveelheid aan interessante personages en een toffe verhaallijn, vind je ook in dit tweede deel weer gave twists en sluit Lisa Maxwell dit boek af met een toffe cliffhanger die je niet ziet aankomen.

Er spelen ontzettend veel thema’s een rol in dit verhaal. Het is bijna onmogelijk alles te benoemen. Onder andere vind je veel over vriendschap, liefde en vertrouwen terug, maar ook over arm en rijk, vooroordelen, stigmatisering en geloof in die tijd. Lisa houdt rekening met diversiteit en dat vond ik echt een groot pluspunt! Alles bij elkaar is het niet alleen een tof fantasy verhaal, maar geeft het boek ons ook wijze geschiedenis lessen mee.

Personages
In ‘De Duivelsdief‘ zien we heel veel personages terug vanuit het eerste boek.

Op de eerste plaats natuurlijk Esta en Harte.

Van beide krijgen we meer te lezen over hun idealen en over de zaken waarmee zij worstelen. Vooral Harte heeft het in dit boek absoluut zwaar. Bezeten door de kracht van het Boek moet hij ervoor waken zichzelf niet te verliezen.

Daarnaast krijgen we een intensiever kijkje in het leven van enkele oud bendeleden van Dolph die er nu alleen voor staan.

We lezen meer over Viola en Jianyu Lee. Beide personages trokken mijn aandacht al in het eerste boek en ik vond het tof dat zij in dit boek veel meer werden uitgewerkt en verdiept. Beide personages zijn interessant en hebben een hoop meegemaakt. De wijze waarop zij zijn uitgewerkt (en ook de ontwikkeling die zij doormaken), was echt heel goed.

Door de vele verschillende personages die aan bod komen, is het niet te doen om allen te beschrijven.

Daarnaast heeft Lisa ook een aantal interessante nieuwe personages aan het verhaal toegevoegd.

Wat in ieder geval zeker is, is dat Lisa Maxwell geweldig veel aandacht heeft besteedt aan haar verhaallijn, maar absoluut ook aan al haar personages.

Geen één personage is onbelangrijk. Ze hebben allemaal een aandeel in het grote geheel.

Alle personages zijn goed uitgewerkt en bevatten voldoende verdieping. Ze zijn interessant en je houdt van ze of niet.

Conclusie
Ondanks dat dit boek voor mij best overweldigend was wat betreft de vele personages, heb ik er oprecht van kunnen genieten.

Vanaf het eerste boek al, zit alles echt geweldig goed in elkaar. Lisa Maxwell heeft echt aan alles gedacht en alles klopt. De world building, de tijd waarin het verhaal zich afspeelt, de diversiteit, de rivaliteit. Het is een compleet verhaal.

En hoewel er naar mijn gevoel soms teveel personages aan het woord komen, is dat wel wat ik het meest fascinerende vind aan deze serie. Het is zo doordacht en zo goed uitgewerkt. Stuk voor stuk hebben ze een eigen persoonlijkheid.

Ook ‘De Duivelsdief‘ is absoluut weer een geweldige fantasy met een complexe verhaallijn, interessante personages en een verhaal vol dubbelspel, geheimen en bedrog!

Briljant!

Ik ben absoluut fan van deze serie en ik ben nu al benieuwd wat het derde deel ons gaat brengen!

Meer recensies van Priscilla