Indrukwekkend

Priscilla 24 november 2023
Wie nog nooit van David Attenborough gehoord heeft, raad ik absoluut aan deze man eens op YouTube op te zoeken.

Met zijn fijne vertelstem en geweldige kwaliteiten, heeft hij als documentaire maker al vele prachtige natuurprogramma’s op zijn naam staan.

Als maker en presentator is hij in meerdere situaties wel héél dicht bij de natuur gekomen. Voor ons als kijker heel erg fijn, want niet alleen kunnen we genieten van deze mooie beelden, maar ook leren we hier enorm veel van.

David Attenborough schreef ‘Een leven op onze planeet‘ naar de gelijknamige documentaire en dit boek bevat zijn boodschap voor een betere planeet.

Dit boek is verdeeld in drie delen en eindigt met een conclusie.

In het eerste deel van dit boek neemt David ons mee naar zijn leven. Hij laat ons niet alleen zien in wat voor wereld hij opgroeide, maar stippelt ook zijn carrière pad voor ons uit.

Middels verhalen van gebeurtenissen tijdens zijn carrière, met bijbehorende foto’s, neemt hij ons mee terug in de tijd, maar laat hij ons ook direct zien wat er sindsdien veranderd is waar het gaat om ons klimaat en onze planeet.

In het tweede deel van dit boek neemt hij ons mee naar dat wat er komen gaat waar het onze planeet betreft.

Aan de hand van uitgevoerde en lopende onderzoeken, laat hij ons zien welke gevolgen ons menselijk handelen heeft gehad en nog steeds heeft.

En dat is een zeer verontrustend beeld als je het mij vraagt.

In dit deel wordt dan ook vrijwel direct duidelijk dat we als mens, als het ras mens, moeten veranderen.

Veranderen om onze planeet te behoeden voor de zesde massa uitsterving die vooralsnog nadert.

In het derde deel van dit boek vertelt hij ons wat wij kunnen doen om onze planeet weer gezond te maken. Om onze planeet de tijd te geven om te herstellen.

Een toekomstvisie dus.

Eén van de belangrijkste dingen die David hierbij benoemd, is het “weer wild maken” van onze omgeving.

Hiermee bedoeld hij het herstellen van het evenwicht. Na jaren van grote kap en de inname van ruimte door de mens, is het van belang om de biodiversiteit te herstellen en te stimuleren door delen van de ingenomen ruimte terug te geven aan de natuur.

Onze aarde heeft die ruimte en het groen nodig om te kunnen herstellen van alles wat wij als mensheid kapot hebben gemaakt en maken.

In de afsluitende conclusie van dit boek geeft David zijn kijk op dat wat er gebeurt is, gaat gebeuren en hoe wij hier als mens mee om zouden moeten gaan.

Persoonlijk vond ik deze conclusie meer dan indrukwekkend en het heeft mij zeker aan het denken gezet over de mensheid, maar vooral over de toekomst van de planeet.

David Attenborough is bioloog. Dit maakt het boek niet voor een ieder zo gemakkelijk leesbaar als het kijken van zijn programma’s.

Wel is duidelijk dat hij veel kennis heeft van diverse processen en dat maakt dit boek bijzonder interessant.

In lezers reacties zag ik voorbij komen dat men het boek “mooi” vond. ‘Mooi’ is echter niet het woord waarmee ik dit boek zou willen omschrijven.

Ik denk eerder aan verontrustend en inspirerend.

Aan het einde van het boek vinden we behalve een dankwoord, beeldverantwoording en voetnoten, ook nog een prettige verklarende woordenlijst en een register.

Dit maakt het boek ook geschikt als naslagwerk.

Conclusie
‘Een leven op onze planeet‘ is een indrukwekkend boek dat de lezer aan het denken zet.

David Attenborough maakt meer dan duidelijk hoe de levensloop van onze aarde tot nu is verlopen en hoe wij als mensheid hebben bijgedragen aan het verval van onze planeet.

En zonder planeet, geen mensen. Het is dus absoluut iets om zuinig op te zijn en om veranderingen in gang te zetten.

Middels ‘hoe dan’ voorbeelden worden we aan het denken gezet om te kijken wat we zelf al kunnen veranderen op kleine schaal.

Ik vond het persoonlijk, behalve indrukwekkend, ook een verontrustend boek. Vooral omdat ik meer geleerd heb over de onderzoeken die gedaan zijn en de conclusies die hieruit voort zijn gekomen.

Het heeft mij absoluut veel bewuster gemaakt en daarom zou ik het boek absoluut aanraden.

Meer recensies van Priscilla