Het hoedenatelier

Rebekka leest 03 december 2022
Kassel, 1820.

In hoedenmakerij ‘Atelier Rosen’ worden al drie generaties lang de mooiste hoeden en andere accessoires met heel veel liefde gemaakt. Vooral de vernieuwende creatieve inbreng van de jonge Elise Rosen in het familiebedrijf zorgt er voor dat de adellijke dames hun hoeden in het familiebedrijf blijven bestellen.

Het huidige team bestaat uit Charlotte Rosen, dochter Elise en de 2 trouwe naaisters Babette en Therese. Samen met grootmoeder Rosen die zich nog enkel met de huishoudelijke taken bezighoudt en Thereses buitenechtelijke zoon Moritz wonen ze allen boven het atelier en kunnen ze het over het algemeen wel prima vinden met elkaar.

Ook in het atelier heerst een gezellige sfeer en het is er vaak druk. Het is dé plek bij uitstek waar de plaatselijke vrouwen dagelijks op de koffie komen om er de lokale weetjes te volgen, de nieuwste roddels over hun buren te vertellen en uitvoerig het liefdesleven van hun keurvorst bespreken. Charlotte Rosen had liever dat er iets meer werd gekocht en minder werd geroddeld maar ondergaat het in stilte omdat ze haar klanten niet wil verliezen. Elises aanpak is net iets anders dan die van haar moeder, ze houdt minder afstand tussen haar en haar klanten.

Als ze op een dag een nieuwe opdracht krijgt om een hoed te ontwerpen voor de jonge adellijke Sybilla von Schönhoff ontstaat er stilletjes aan een mooie vriendschapsband tussen de 2 jonge vrouwen. Ze hebben zowat dezelfde interesses: ze houden beiden van mooie boeken, van de natuur en hebben mooie dromen. Vooral Sybilla bloeit stilletjes aan meer open wat positief wordt ervaren door Sybilla’s ouders.

Toch blijft Elise het gevoel hebben dat ze er niet helemaal bij hoort – ze is en blijft een simpele hoedenmaakster, opgevoed door een alleenstaande moeder. Elise heeft veel vragen over wie haar vader is maar durft ze niet zo goed stellen omdat ze weet dat het te pijnlijk is voor haar moeder om erover te praten. Elise is tevreden met het weinige dat ze wél al weet, althans voorlopig toch...

Als Moritz zich inlaat met de verkeerde personen en in aanraking komt met de keurvorstelijke soldaten probeert Elise toch op één of andere manier te helpen. Ze raakt aan de praat met de knappe officier Johann Georg von Haynau die een grote indruk op haar achterlaat want hij heeft zijn belofte om Moritz vrij te krijgen gehouden. Toch lijkt het verstandig dat Moritz even Kassel verlaat en hij trekt richting Frankfurt om er een beter leven op te bouwen.

Johann Georg kan zijn verliefdheid voor Elise niet verbergen en ook zij koestert diepe gevoelens voor hem. Als ze echter ontdekt dat diezelfde officier ook nog eens de verloofde is van haar vriendin Sybilla weet ze zichzelf geen raad en vlucht ze Moritz achterna richting Frankfurt. Ze kon toch ook helemaal niet voorzien dat dit alles zulke grootse gevolgen met zich teweeg zou brengen en ook stilgezwegen geheimen hierdoor aan het licht komen…

Het hoedenatelier is het eerste deel van 'De vrouwen van Atelier Rosen' – een historische familiesaga dat zich afspeelt begin de 19de eeuw in Kassel, een Duitse stad gelegen aan de Fuldarivier.

De invloed van de bezetting ten tijde van Napoleon die zijn broer Jérome Bonaparte op de troon zette en de terugkeer van de Keurvorst Willem die regeerde op autoritaire wijze, het ontbreken van een grondwet, de douanebarrières tussen de verschillende staten die zorgden voor te hoge prijzen zijn enkele historische elementen die aan bod komen in het verhaal. Echter weet de auteur deze historische informatie op een eenvoudige manier in het verhaal te verwerken: nl in de gesprekken die de klanten voeren in het Atelier Rosen en in de plaatselijke onrust van de bevolking. Op deze luchtige manier blijft het verhaal aangenaam lezen.

Deze passages worden afwisselend gebracht met andere hoofdstukken waar er dan eerder een overheersend romantische sfeer hangt. De heen-en-weer-brieven versterken dat romantisch gevoel maar zijn op een hele nette, vooraanstaande manier geschreven eigen aan die tijd zodat we toch wel blijven beseffen dat we een historische roman lezen.

Zoals we intussen gewoon zijn van deze Duitse schrijfster heeft ze niet alleen de setting mooi in beeld gebracht maar weet ze ook haar personages goed uit te werken.
Het hoofdpersonage Elise groeit volgens mij het meest doorheen het verhaal: ze wordt liefdevol en beschermend opgevoed in Atelier Rosen en hierdoor lijkt ze eerder wat naïef en onervaren. Maar het leven zit niet altijd mee en vroeg of laat krijgen we allemaal wel eens te maken met mindere tijden. Dit is ook voor Elise zo en juist wanneer het even tegenzit leert ze zichzelf kennen. Ze leert beter om te gaan met tegenslagen en probeert deze op een positieve manier te benaderen, zodat ze stabieler en rustiger in het leven staat. Ze is dapper en laat zich niet zomaar wegwerken en afschrikken maar durft moedige beslissingen te nemen wat destijds niet echt vanzelfsprekend was als vrouw. Ik ben heel benieuwd hoe ze nog verder zal groeien doorheen de serie.

Ook het personage Moritz behoort tot één van mijn favorieten – hij zorgt voor de grappige en avontuurlijke passages in het verhaal. Hij is de nonchalante jonge knaap met zijn hart op de juiste plaats voor zijn 'Liesje'. Hij is altijd positief ingesteld en ondanks zijn eigen tegenslagen is hij zorgzaam en blijft hij geloven dat ooit zijn grootse dromen zullen uitkomen. Ik ben ervan overtuigd dat we nog meer van hem vernemen in de volgende delen.

#Belgischebookstagrammer
#Rebekka_leest