De perfecte combinatie van humor, romantiek en diepgang

Sann.books 23 augustus 2020
Beth O’Leary heeft met haar roman Veel liefs een origineel verhaal tot stand weten te brengen. In Veel liefs beschrijft O’Leary het verhaal van Tiffy en Leon. Tiffy zoekt een woning en Leon heeft geld nodig, waardoor de twee tot een aparte overeenkomst komen. Tiffy en Leon gaan namelijk samen een bed delen: zij slaapt er ’s nachts in en hij overdag. Daarnaast hebben ze elkaar ook nog nooit ontmoet en communiceren ze voornamelijk via post-it briefjes.

In het begin van het boek moest ik even in het verhaal komen. O’Leary heeft er namelijk voor gekozen om bij Leon en Tiffy twee verschillende schrijfstijlen te kiezen, die passen bij de karakters van deze personages. De schrijfstijl bij Leon is kort en krachtig, terwijl bij Tiffy gewerkt is met een meer beschrijvende en gedetailleerde schrijfstijl. In de loop van het verhaal wordt ook aangegeven dat de personages op deze manieren spreken, waardoor ook duidelijk wordt waarom de schrijfstijlen verschillen. Toen ik hier aan gewend was, vond ik het zeker uniek dat er voor deze manier van schrijven gekozen is.

O’Leary werkte voorheen net als het hoofdpersonage Tiffy bij een uitgeverij. Dit is goed terug te zien in het verhaal. O’Leary weet hoe het er bij een uitgeverij aan toe gaat en kan daardoor de sfeer op de werkvloer mooi omschrijven. Ze heeft ook gebruik gemaakt van een goede opzet in de vorm van maanden. Naast de hoofdstukken vond ik dat dit voor een duidelijk overzicht zorgde voor het tijdsverloop in het verhaal.

Wat deze roman verder nog uniek maakt, is de manier van communiceren. Naast dat de personages elkaar ook wel eens een WhatsApp berichtje sturen, blijft hun primaire communicatiemiddel de gele briefjes. O’Leary heeft dit goed weten uit te werken door de briefjes op te nemen in het verhaal. Daarnaast is het heel grappig om te lezen hoe Tiffy ’s avonds tijd doorbrengt in de flat en Leon overdag. Zij leren elkaar kennen, maar ondertussen leert de lezer ook steeds meer over deze twee!

Er werd al wel snel aangegeven dat Leon en Tiffy elkaar zouden gaan ontmoeten, terwijl op de flaptekst stond dat ze elkaar nog nooit gezien hadden. Dit liep natuurlijk in het honderd, maar het bracht mij wel in verwarring. De spanning tussen de personages was meteen duidelijk voelbaar, maar dit had naar mijn idee beter uitgewerkt kunnen worden. Het voelde nu heel abrupt aan. Dit is dan ook mijn enige punt van kritiek. In de loop van het verhaal leer je steeds meer over de levens van Tiffy en Leon. O’Leary weet je hierin helemaal mee te nemen, waardoor de lezer alleen maar kan hopen op een romantische uitkomst.

Dit boek is dus zeker een aanrader! Wat ook nog een mooie bijkomstigheid is, is dat dit boek maar €12,50 kost!

Meer recensies van Sann.books