Onvoorstelbaar en meedogenloos

Sanne 03 januari 2020
Het boek van Anna Fifield heeft betrekking op het bewind van de Kims in Noord-Korea, te beginnen met het begin: Kim Il-Sung is aan de macht gekomen na de Tweede Wereldoorlog nadat Rusland hem tot heerser heeft benoemd, denkend dat hij een goede kleine poppenspeler zou zijn. Kim Il-Sung had echter zijn eigen ideeën en creëerde al snel een niet te stoppen persoonlijkheidscultus en begon de Noord-Koreaanse geschiedenis te herschrijven.
Na de dood van Kim Il-Sung in 1994 neemt zijn zoon Kim Jong-Il de macht over.
Onder het bewind van Kim Jong-Il raakte het land in chaos want door de ineenstorting van communistisch Rusland was Noord-Korea een belangrijke bondgenoot kwijt. Hierop volgde een ernstige hongersnood die miljoenen Noord-Koreanen heeft gedood.

Het boek van Fifield richt zich vervolgens op Kim Jong-Un, een zoon van Kim Jong-Il.
Door talloze uren Noord-Koreaanse overlopers te interviewen, variërend van gemiddelde burgers tot leden van de heersende Kim-familie, onderzoek en haar eigen ervaringen als journalist van onder meer Noord-Korea, heeft Anna Fifield dit boek over Kim Jong-Un en het land dat hij regeert gemaakt. Het boek had van mij op meerdere punten nog verder de diepte in gemogen, maar ik vrees dat dit (voorlopig) het hoogst haalbare is wat wij kunnen en zullen weten over de Kims.
“De grote kameraad” geeft een zo intiem en gedetailleerd mogelijk overzicht van zijn leven, inclusief over zijn rijke (en eenzame) jeugd, zijn Europese scholing onder een valse identiteit, zijn bevestiging van zichzelf als onbetwiste heerser na de dood zijn vader.
Tussen vele onthullingen wordt getoond wat een complexe figuur Kim Jong-Un lijkt te zijn, die tegelijkertijd politiek slimmer is, meer open staat voor verandering en ook veel meedogenlozer is dan velen van hem verwachten.

Anna Fifield beschrijft een natie waar de heersende familie als goden wordt behandeld, waar een kastensysteem op basis van politieke loyaliteit nog steeds bestaat, waar ondervoeding heerst. Gevangeniskampen breiden zich uit en angst voor genadeloze straf van boven houdt iedereen stevig in toom.
Kim Jong-Un herinnert zijn mensen niet alleen eraan dat ze dankbaar en bang moeten zijn, hij zorgt er ook voor dat de mensen die het dichtst bij hem staan weten dat ze vervangbaar zijn.

Als ik dit boek niet las, luisterde ik naar de podcast K-pod van Remco Breuker, Korea-deskundige. Hoe meer ik las in het boek, des te meer nieuwe vragen riep dat bij mij op. Ik denk dat wij in de Westerse wereld nog zoveel niet weten en misschien wel nooit zullen weten over Noord-Korea en de familie Kim.

Meer recensies van Sanne