Van februari 1946 tot half augustus 1946 werkte Hans Fallada (pseudoniem van Rudolf Ditzen) aan “Een waanzinnig begin”. De ervaringen van Hans Fallada en zijn tweede vrouw Ulla Losch vormden de inspiratie voor dit verhaal waar diverse autobiografische elementen in zitten. Tijdens het schrijven van dit boek worstelde Hans Fallada, zoals tijdens zijn hele leven, met verslavingen (morfine) en depressie.

Fallada’s alter ego dr. Doll en zijn vrouw wonen tijdens hun bevrijding in de woonplaats Prenzlau (ten noorden van Berlijn). Dr. Doll laat de andere inwoners van Prenzlau tijdens zijn burgermeesterschap duidelijk weten dat hij het haat hoe de ex-nazi’s hun rol in de oorlog nu ontkennen of mooi maken. Mede door deze opstelling en vanwege zijn verslaving faalt hij als burgemeester.
In september 1945 verhuizen dr. Doll en zijn vrouw naar Berlijn waar het al snel slechter gaat met het echtpaar. Ze hadden hier tijdens de oorlog een appartement achtergelaten, maar bij hun terugkomst in september 1945 blijkt dit appartement nieuwe bewoners te hebben waardoor ze het moeten delen. Vervolgens raken dr. Doll en zijn vrouw (opnieuw) verslaafd aan morfine. Dr. Doll laat zich opnemen in een sanatorium en zijn vrouw in het ziekenhuis aangezien zij naast de verslaving ook een bloedvergiftiging in haar been heeft.
Nadat dr. Doll het sanatorium heeft verlaten besluit hij te stoppen met zijn passiviteit en zich weer op zijn schrijfwerk te richten. Waar hij eerst alleen het slechte en de hypocrisie van de Duitse burgers zag, ziet hij nu ook dat er een boel Duitse burgers zijn die bezig zijn de stad weer op te bouwen, terwijl hij verslaafd aan de morfine alles in een roes voorbij liet gaan.

In het hele verhaal zit een zeker pessimisme afgewisseld met plotseling oplaaiend optimisme. De schrijfstijl is heel aangenaam en leest vlot. Ondanks dat het boek in 1946 is geschreven leest het nergens gedateerd. Dat is natuurlijk ook een compliment voor de vertaler Anne Folkertsma.

“.....,de wereld en zijn landgenoten in het bijzonder zijn nog niet toe aan een leven zonder permanent toezicht, zonder de dreiging van geweld. Het verstand is te lang buitenspel gezet. Vooral zijn dierbare landgenoten zouden elkaar vermoedelijk de koppen inslaan als ze niet onder toezicht zouden staan!” (citaat)

Hoe meer boeken ik lees van Hans Fallada (dit was mijn vierde van hem) hoe groter mijn nieuwsgierigheid wordt naar de man Rudolf Ditzen. Ik heb helaas niet veel boeken van Hans Fallada meer te gaan, maar ik kan daarna wel vol verwachting beginnen aan zijn biografie die geschreven is door de vertaler van zijn Nederlandse boeken, Anne Folkertsma. Zijn leven zal vast lezen als een roman.

Reacties op: Depressie, moedeloosheid en verslaving van een groot schrijver.

Een waanzinnig begin - Hans Fallada
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het e-book € 9,99