Billy en zijn valk

Sanne 05 juli 2020
“Kes” (originele Engelse titel “A kestrel for a knave”) van Barry Hines wordt in Engeland een klassieker genoemd en is daar in 1968 voor het eerst uitgegeven. In Nederland is het pas in 2019 in vertaalde, Nederlandse, vorm uitgegeven.

Het boek “Kes” vertelt het verhaal van de vijftienjarige Billy Caspar die opgroeit in de Engelse mijnstreek Yorkshire. Billy Caspar groeit op in armoede en heeft het niet makkelijk. Zijn vader is vertrokken, zijn moeder kijkt nauwelijks naar hem om, zijn broer (met wie hij een bed moet delen) is een gewelddadige pestkop. Billy heeft de bende waar hij mee omging de rug toegekeerd dus vrienden heeft hij ook niet meer. Op school is Billy voor zowel leerlingen als leerkrachten het mikpunt van spot. Slechts één leraar, meneer Farthing, ontfermt zich over Billy en probeert hem te begrijpen.
Kortom, Billy heeft een zwaar leven en hij lijkt weinig kans te hebben om het leven ten positieve te keren. Billy probeert ondanks alles te overleven. Hij weet hoe hij moet vechten, hij probeert klappen te ontwijken en vindt een manier om in zijn behoeften te voorzien. Billy heeft een passie voor natuur en vogels en is veel in de bossen en de velden te vinden. Hij bewondert en respecteert de vogels. Hij neemt een jonge torenvalk uit een nest mee om hem te temmen. Het zorgen en trainen voor zijn torenvalk, lijkt het enige waar Billy plezier aan beleeft.

Kes is een somber en rauw verhaal en gelukkig is het vorig jaar eindelijk in Nederlandse vorm van verschenen. Ik zal nog vaak aan Billy denken.

Meer recensies van Sanne