Dankzij eigen wil en avontuurlijke inborst naar Congo.

Sanne 24 oktober 2019
Dit boek heb ik mogen ontvangen bij de zomerlezenactie 2019 van Hebban. Kongokorset stond al een paar maanden op mijn “wil-ik-lezen-lijstje”.
Het eerste deel van het boek was voor mij even doorzetten. Ondanks dat ik begrijp dat het belangrijk is om Gabrielle in haar tijd, familie en context te kunnen plaatsen, vond ik het soms wel langdradig en traag. Vanaf het moment dat Gabrielle met Albert naar Congo vertrekt werd het voor mij interessanter. Er is tijdens Gabrielle’s tijd in Congo zoveel te vertellen dat ik mij niet aan het idee kon onttrekken dat Herlinde Leyssens al haar informatie (die zij in het archief zorgvuldig heeft bestudeerd) in het boek heeft willen stoppen. Wat mij betreft had het eerste deel van het boek dus aanzienlijk korter gemogen en het tweede deel langer en uitgebreider.
Dit boek geeft een mooi tijdsbeeld van België en onze kijk op Afrika en met name Congo begin 20e eeuw.

“Een camera maakt geen foto, net zoals een instrument geen symfonie schrijft en een typemachine geen roman.” (citaat)

Meer recensies van Sanne