“To die, it’s easy…but you have to struggle for life!”

Sanne 27 oktober 2019
Ik heb het boek “The complete Maus” nu net uit dus het zit nog heel erg in mijn hoofd. Ik denk dat het nog een tijd zal duren voordat ik meer loskom van dit boek. Ik zal proberen een recensie over dit boek te schrijven, maar ik vrees dat alles wat ik over dit boek zal vertellen jammerlijk ontoereikend zal zijn.

Sinds ik enkele jaren het boek “The complete Maus” voor het eerst zag had het direct mijn aandacht. Toch heeft het nog even geduurd voordat ik dit boek kocht en dus las. Allereerst ben ik niet een enorme striplezer en mijn tweede twijfel was, als ik het zou lezen, zou ik dan voor de Engelse (originele) taal gaan of voor de Nederlandse?
Ondanks dat ik sinds mijn jeugd eigenlijk geen strips meer heb gelezen (op Persepolis deel 1 na) wilde ik deze strip toch graag lezen. Het is niet voor niets de enige strip die ooit de Pulitzer-prijs won. Bovendien waren de recensies lovend.
Ik heb het boek in het Engels gelezen omdat het boek in deze vorm op mijn pad kwam. Een keer Engels lezen leek mij bij deze ook weer een mooie gelegenheid.

Art Spiegelman vertelt de ervaringen van Spiegelman’s vader tijdens de Tweede Wereldoorlog. Deze ervaringen worden door de vader van Art Spiegelman, Vladek, verteld in de ‘huidige’ tijd, waarin Art zijn vader interviewt. Ook deze scènes zijn afgebeeld en laten de complexe relatie tussen Art en zijn vader Vladek zien. Vladek Spiegelman is gevormd door de Tweede Wereldoorlog en Art Spiegelman (geboren in 1948) kent de gruwelijkheden alleen uit de verhalen. Anja Spiegelman, de moeder van Art, kiest in 1968 voor een zelfgekozen dood. De oudere broer van Art, Richieu, overleed als zesjarige tijdens de oorlog. Art heeft zijn broer dus nooit gekend, maar zowel zijn broer als de oorlog zijn altijd onderdeel geweest van zijn leven.
Terwijl Art en zijn vrouw Francoise naar zijn vader Vladek rijden zegt Art tegen haar: “I know this is insane, but I somehow wish I had been in Auschwitz with my parents so I could really know what they lived through! .....I guess it’s some kind of guilt about having had an easier life than they did.”

Het verhaal “The complete Maus” gaat over verdriet en verlies, maar ook over liefde. De tekeningen in stripvorm maken het verhaal nog intenser. Zo kan een enkele striptekening soms meer vertellen dan een hele bladzijde aan tekst. Het verhaal in stripvorm is dus zowel origineel als confronterend als complementerend.

Meer recensies van Sanne