Ontwikkeling van een leven

Sanne 21 april 2020
Het boek “Welbeschouwd” was voor mij een kennismaking met de schrijfster Elizabeth Jane Howard. Het voorwoord in het boek is geschreven door Hilary Mantel en dat heeft zij met ontzettend veel liefde voor de schrijfster gedaan. De nieuwsgierigheid naar het verhaal nam na het lezen van dit voorwoord bij mij alleen maar toe.

Het boek bestaat uit vijf delen en speelt zich in verschillende tijden van het leven van Antonia Fleming af.
Howard begint het verhaal in 1950, aan het einde van een ongelukkig huwelijk. Vervolgens wordt je door Howard achterwaarts meegenomen in het leven van Antonia Fleming, eindigend aan het begin van de liefde tussen Antonia en Conrad Fleming.
Door het verhaal te lezen zoals Howard het heeft opgeschreven, achterwaarts, is de ontwikkeling van Antonia nog duidelijker. In 1926 is zij als zeventienjarige volkomen onschuldig over man-vrouwrelaties. In 1950 is Antonia weliswaar een verlaten vrouw, maar ook wijzer en kan anderen een geruststellend gevoel over relaties geven (zoals de partners van haar kinderen). Antonia herkent haar jonge onschuld in haar latere leven bij June Stoker en ik herkende deze onschuld ook bij Imogen.
Naast dat Antonia zelf een ontwikkeling heeft doorgemaakt tussen 1926 en 1950 is ook de positie van de vrouw op veel gebieden veranderd.
Het grootste deel van de roman wordt gezien door de ogen van Antonia, slechts een paar hoofdstukken door de ogen van Conrad. Howard heeft de conversaties en gedachten van de beide personen nauwkeurig beschreven.

“....het was vreemd dat de geringste bewegingen die te vlug na de tranen kwamen, nieuwe uitlokten.” (citaat)

Howard schrijft gebruikmakend van veel metaforen en lange zinnen. Ondanks dat het boek toegankelijk is geschreven heb ik enkele zinnen wel twee keer moeten lezen om de essentie te laten doordringen of omdat het mooi geschreven was.
Hoewel de stijl mij aansprak was ik helaas nergens daadwerkelijk geraakt door de personages, zij bleven op een zekere afstand van mij als lezer.
Desondanks kijk er naar uit om meer te lezen van Elizabeth Jane Howard.

“...Vrouwen hebben werkelijk geen enkel nut wanneer ze onverschillig zijn.” (citaat)

Meer recensies van Sanne