Verslavend: do believe the hype

Stefan Tetelepta 23 september 2019 Auteur
Iemand zei vorige week tegen me, ik doe niet mee aan hypes dus ik lees de 7 Zussen later wel eens, Ik wist precies wat ze bedoelde want ik heb het ook niet zo op hypes. En de 7 zussen zijn een hype, hoe je het ook wendt of keert. Ik heb sowieso een aparte verhouding met dit eerste deel uit de serie. In de zomer van 2018 hield juist dit boek mijn roman Kismet weg van de eerste plek in de Hebban chart. Op nummer drie stond Storm, de tweede zussenroman. Maar ik heb een kobo proefabonnement waar het luisterboek in stond. Dus waarom ook niet.
Het duurde even voor ik erin zat. Dat komt mede door het feit dat ik luisterboeken niet gewend ben, je slaat informatie anders op en met al die namen en locaties duizelde het me, En met een luisterboek kun je niet terugbladeren om te kijken wie wie ook al weer was.
Het boek bestaat uit twee verhaallijnen, en het tweede verhaal kwam tergend langzaam op gang. Ik luisterde dat deel ook op 160 procent snelheid. Pas als Belle naar Parijs gaat komt er vaart in.
De liefdesgeschiedenis die Riley vertelt is niet nieuw of vernieuwend, het is een beetje Sissi en Titanic en The Notebook. En de dialogen zijn soms tenenkrommend. Waarom noemen ze elkaar steeds bij hun naam als ze een op een met elkaar praten. En de karakters zijn vrij zwartwit.
Maar dan het positieve want ik geef dit boek immers vier sterren. Het is verslavend. Ik kan er niet meer van maken. Riley voert fictieve personen op en ook echte personen die ze in het verhaal bij elkaar brengt. Ze beschrijft de bouw van Christus de Verlosser in Rio en je wil erheen. Je wil ook de samba dansen. Of naar Parijs om beelden te bekijken. Het is als een zak drop, als je er aan begint moet hij leeg.
Het is allemaal niet zwaar en hoogdravend en dat wil dit boek ook niet zijn. Het is feelgood, en je krijgt wat je koopt: een feelgoodverhaal met een mysterie. Riley laat wat zaken open voor de andere delen en je denkt dat je weet hoe het zit. Alleen moet je verder lezen om te kijken of het klopt. En dat is enorm knap gedaan van Riley. Ze heeft een hype gecreert die niet voor iedereen is weggelegd maar als je van feelgood houdt zou ik zeggen: believe the hype.

Meer recensies van Stefan Tetelepta