Beter dan eerste deel, wel 100 bladzijden te lang

Stefan Tetelepta 03 oktober 2019 Auteur
Misschien kwam het door de vertelstem van Kristel van Eijk dat ik Storm veel lekkerder vond luisteren dan boek een. Of misschien kwam het door de Europese setting wat me meer aansprak dan Rio.. Het karakter van Ally sprak me ook meer aan, in tegenstelling tot haar zus Maia is ze ondernemend en actief. Het mysterie gaat verder en de zoektocht ook.
Wel vind ik de tegenwoordige tijd dat we Ally volgen veel boeiender dan de geschiedenislessen tussendoor die veel te lang duren. Het komt, net als in boek 1, langzaam op gang en gaat veel te lang door. De plottwist komt daardoor veel te laat en zakt een beetje in elkaar. Dan Brown deed ook een dergelijke plottwist met een bestaand karakter (ik zal niet zeggen in welk boek) en daar was de timing beter.
Lucinda Riley schrijft haar boeken niet op maar spreekt ze in waarna ze worden overgetypt waarna er pas geredigeerd wordt. Dat verklaart ook waarom dialogen zich soms zo voortslepen denk ik, ze praat hardop met zichzelf in karakter. In dat proces mag Riley en haar team wat mij betreft wel wat strenger zijn en 100 bladzijden schrappen. Als je alleen al de ''Ik Hou Van Jou's' zou schrappen win je al twee pagina's. Het te pas en te onpas zeggen maakt niet dat je ook voelt dat er liefde is. Sterker, de karakters doen dingen die het tegenovergestelde aantonen.

Maar goed, Riley valt graag in herhaling en ze zal dat de komende delen niet veranderen. Ik heb wel zin in het verhaal van Star, en ik verwacht die net als de eerste twee delen weer binnen vijf dagen uit te hebben.

Meer recensies van Stefan Tetelepta