Mijn favoriete boek met alle ingrediënten die een feelgoodroman nodig heeft

Stefan Tetelepta 07 juli 2019 Auteur
'Ga niet Weg' van Karma Brown is een bijzonder geslaagd debuut. Het gaat over verlies, het terugvinden van jezelf en nooit de hoop en je humor opgeven. Het boek wisselt heden en verleden met elkaar af, maar dat verleden is nooit ver weg en het wordt perfect aangegeven waar we zijn in de tijd. Brown schrijft lekker vlot, de personages leven en haar roman heeft alle ingrediënten die een feelgoodroman nodig heeft. Dat het verhaal niet nieuw is en leunt op andere verhalen (zoals Eat Pray Love) is niet erg, het gaat erom dat je wordt meegezogen in het boek. Ik schreef mijn debuutroman 'Kismet' terwijl ik 'Ga Niet Weg' las, net als Karma Brown zelf lees ik meer wanneer ik schrijf. En Ga Niet Weg kan ik blijven lezen.

Toch is Ga Niet Weg geen hit geworden in Nederland. Misschien komt dat door de ietwat suffe Nederlandse titel, hoewel ik ook niet zou weten hoe je Come Away With Me zou moeten vertalen. Ga je Met Me Mee? Laten we Weggaan? Nee, dat is het ook niet. Brown heeft zelf gekozen voor een ietwat suffe titel. Hoewel het in het Engels misschien wel origineel is.

Ga Niet Weg is mijn favoriete boek. En dat niet bijna niemand dit boek kent maakt het ook wel apart, alsof het meer voor mij is. Toch beveel ik dit boek van harte aan. En dan ben ik benieuwd of je het net zo mooi vindt als ik!

Meer recensies van Stefan Tetelepta