Opgroeien in een sekte

sven (JustBooks) 05 februari 2020
Hannelore werd geschreven door Frank Krake. Bij het schrijven van dit boek werkte hij nauw samen met Hannelore zelf.

In dit verhaal volgen we Hannelore terwijl ze opgroeit in de gemeente gods ,geleid door Sipke Vrieswijk, in Nederland. Samen met Aagje leid hij de groepering met harde hand en gebeuren er zaken die het daglicht niet mogen zien. 15jaar lang werd Hannelore gehersenspoeld en meegenomen naar het buitenland. Toen ze bevrijd werd door de politie ,tegen haar eigen wil, begon het tweede deel van haar strijd nog maar. Gelukkig heeft ze die strijd gewonnen. Maar ten kost van wat?

Het boek beschrijft tot in detail alle gebeurtenissen in de gemeente gods ,waarvan je als lezer nu en dan met de mond vol tanden staat. Doorheen het volledige boek worden er her en der foto’s getoond van de sekteleden en vooral van Hannelore. Dit betrekt de lezer nog meer in het verhaal. Het maakt het verhaal als het ware nog intenser en echter aanvoelen. Anders zou je op bepaalde momenten durven denken dat de geschreven zaken niet mogelijk waren.

De personages worden tot in detail omschreven hoe ze in het echt ook effectief waren. Niets word verzwegen. Je leeft mee met de opgroeiende Hannelore die zich van het kwade eigenlijk niet bewust is. Alle personages die zich rond haar bevinden dragen bij aan het verhaal. De emoties worden weergegeven op een manier waardoor je ze als lezer als het ware zelf ervaart.

In dit verhaal word je geconfronteerd met gevoelens van Angst , ongeloof , verontwaardiging en soms toch ook van blijdschap.
Het verhaal word afgesloten met een korte epiloog die dient als afsluit van het verhaal. Niet enkel van het boek maar ook een afsluit voor Hannelore.

Conclusie
Een boek die je meesleurt in het ongelooflijke leven in een sekte. Een boek dat ons leert hoe gevaarlijk dat leven daadwerkelijk is en hoe gemakkelijk men meegesleurd word zonder het zelf te beseffen. Een boek dat kan gezien worden als een waarschuwing voor deze gevaren.

Meer recensies van sven (JustBooks)