Via Boekenfans en uitgever Harper Collins heb ik dit boek ontvangen en mocht ik het recenseren. Waarvoor dank.

Waar gaat Dag en Nacht over.
Lena Beck, een studente verdween 14 jaar terug na een feestje. Ondanks alle moeite die de politie, maar vooral ook haar vader heeft gedaan om haar te vinden is zij nooit gevonden. Tot het bericht komt dat er een vrouw in een ziekenhuis terecht gekomen is na een ongeluk. Zij zou Lena zijn. Tot wanhoop van haar ouders blijkt zij het niet te zijn.
De onbekende op Lena lijkende vrouw blijkt ontsnapt te zijn uit een ongelofelijke nachtmerrie. Ze was ontvoerd en moest zich tijdens haar opsluiting in een hut in de bossen voordoen als Lena en zorgen voor “haar” twee kinderen. Kortom een”normaal” gezinnetje spelen. Maar...met zeer strakke regels en opgesloten in een hut.
Wie is zij en heeft zij iets te maken met de al zo lang vermiste Lena?

De cover van dit boek spreekt direct aan. Mysterieus, donker, mistig, eenzaam. Die indruk geeft het. Dit thrillerdebuut van Romy Hausmann bevat iets meer dan 400 pagina’s. Het is opgedeeld in korte hoofdstukken die afwisselend vanuit verschillende personages beschreven worden. Zo maak je als lezer onder andere kennis met Lena, de onbekende vrouw Jasmin, de vader van Lena, Matthias en de “dochter” van de op Lena lijkende vrouw, Hannah. Doordat vanuit verschillende personages verteld wordt krijg je een steeds duidelijker beeld van wat er gebeurd kan zijn. Je voelt mee met de kinderen en de vrouw. Hoe erg ze zijn behandeld en wat een invloed dat heeft op hun gedrag. Vooral Hannah, het meisje, wat heeft zij een aparte ontwikkeling doorgemaakt. Ze las blijkbaar erg veel. Haar grote woordenschat, waarbij zij precies de betekenis van op kan dreunen. En dan afsluit met de woorden “en daarmee uit”. Hoe ze met hun situatie omgaan. De auteur zorgt er voor dat je steeds maar door wilt lezen, want je wilt weten wat er precies met Lena gebeurd is en waar ze is.
De afwisseling van personages draagt zeker bij aan deze thriller. Matthias, de vader van Lena, die gefrustreerd is omdat de zoektocht naar zijn dochter Lena niets opleverde. Juist doordat het verhaal van een personage onderbroken wordt door het verhaal van een van de andere personages lees je door, want je wilt het vervolg lezen. Stukje bij beetje kom je meer te weten, waarbij je op het eind volledig uit het veld wordt geslagen. Wat een slot!
Dag en nacht is een thrillerdebuut waar ik door omvergeblazen ben.

Reacties op: Omvergeblazen

Dag en nacht - Romy Hausmann