Wie is wie en van wie?

Tanneke Burggraaff 12 november 2019
Dit boek mocht ik lezen voor de Hebbanleesclub als ebook. Waarvoor dank.
Aan de beschrijving op de omslag lijkt het verhaal zich af te spelen rondom het echtpaar Tom en Amber en de draagmoeder van hun verdwenen kind. En ja, dat is ook zo, maar er speelt zich veel meer af in Meisje van me. We maken kennis met veel personages en veel thema’s. Welke thema’s dat allemaal zijn ga ik niet benoemen, omdat er dan mogelijk al een hint gegeven wordt. Zeker ook actuele thema’s. Heftige scenes worden niet gemeden en ook seksscenes worden niet geschuwd door de auteur. De personages hebben heel verschillende karaktertrekken, maar om nu te zeggen dat ze allemaal innemend zijn? Aangrijpend is de wanhoop van Amber om de verdwijning van haar kind en haar fanatieke zoektocht. Vinden Amber en Tom hun kind terug vraag je je af? En hebben zij de draagmoeder wel op een juiste manier beloond?

De auteur heeft in dit 320 pagina’s bevattende boek afwisselend (in korte alinea’s) de personages aan het woord gelaten door ook hun gedachtegang schuin gedrukt te verwoorden. Zo kom je veel over hun wel of niet gestoorde of verstoorde karakter te weten. In welke mate hun karakter afwijkend is van normaal gedrag, dat is aan de lezer zelf te beoordelen. Waar de baby gebleven is en wie er achter zit of zitten dat kom je in de loop van het boek te weten. De hints zijn duidelijk aanwezig en een aantal zaken kom je eerder te weten dan de betrokken personages.
Een gecompliceerd verhaal waar je wel even goed de verschillende personages uit elkaar moet houden.
De schrijfstijl van Ilse kende ik nog niet, omdat dit het eerste boek is wat ik van deze auteur gelezen heb. Een fijne schrijfstijl, die vlot leest. Niet te lange zinnen. Geen uitgebreide beschrijvingen. Er wordt genoeg ruimte gelaten om de eigen fantasie te gebruiken. De schuingedrukte gedeeltes waarbij de auteur gebruik maakt van de gedachten van de personages waren verhelderend en hadden voor mij een meerwaarde.
Wel waren er veel personages en een zeer gecompliceerd plot. Een enkele keer merkte ik iets op dat wat mij betreft op de rand van geloofwaardigheid balanceerde. Maar ook dat was niet storend. Het paste wel bij de mix aan verstoorde, gestoorde en geobsedeerde personages in Meisje van me.
Al met al een thriller, waardoor ik zeker benieuwd ben geworden naar voorgaande boeken van Ilse.
Een thriller met een spinnenweb aan plots, thema’s en verstoorde personages.

Meer recensies van Tanneke Burggraaff