Gunst, verrassende keuzes door personages

Wat doe je als je eerste vriendje jaren later opeens voor je neus staat en hij je om een gunst vraagt?
Het ligt er aan wat die gunst is die je moet verlenen. Jude besluit haar ex vriendje Liam, die ze vele jaren niet gezien heeft, de gunst te verlenen en naar de afgelegen cottage te gaan. Ze mag er ook niets van aan haar verloofde vertellen. Dat doet ze ook niet. Maar of dat verstandig was?
Ze krijgt er in ieder geval spijt van als blijkt dat Liam niet op komt dagen. Dan krijgt ze een verontrustend telefoontje van de politie. Vanaf dat moment raakt Jude steeds verder in de problemen.

Nicci French heeft/hebben met De gunst een boek geschreven die van begin tot eind een ware psychologische thriller is. De lezer vraagt zich werkelijk af waarom Jude, die op het punt staat te trouwen, op de gunst in gaat en dan ook nog verzwijgt voor haar verloofde. En als ze eenmaal begint aan de vervulling er van zit ze tot aan haar nek in de problemen. Ze worstelt om uit de nare situatie te komen, maar loopt iedere keer vast. De verschillende personages worden door Nicci French zodanig beschreven dat je aan (bijna) iedereen gaat twijfelen. Naarmate het boek vordert lijkt de situatie steeds bedreigender te worden. De spanning neemt steeds verder toe en de personages worden steeds vreemder. Het hele boek wordt vanuit Judes oogpunt geschreven. Haar verwarring, haar onzekerheid, haar angsten, haar verdriet, alles komt aan de orde. Als lezer zie je de gebeurtenissen en de locaties voor je. Tot de puntjes beschreven. Niet langdradig, maar wel duidelijk.
Nicci French heeft mij weer weten te verrassen. Niet weg te leggen was dit boek. Toch miste ik net dat stukje spanning om kippenvel te krijgen wat ik bij een eerder boek van Nicci French wel kreeg.
Ik had boek voor mijn doen heel erg snel uit en dat zegt genoeg dat het boeiend was.

Meer recensies van Tanneke Burggraaff