Dagboek vol observaties van vogels

Een jaar in de tuin van White Stork Farmhouse met als ondertitel Ooievaarsdagboek. En inderdaad het is een dagboek geschreven door Marijn zelf. Het begint op 3 februari en eindigt op 21 februari het jaar er op. Iedere dag een kleine, soms wat uitgebreidere beschrijving van de gebeurtenissen rondom hun erf. Opgesierd met af en toe een tekening gemaakt door Marijn over het onderwerp van de dag. Op het dak van de boerderij in Drente bevindt zich een ooievaarsnest wat nauwlettend in de gaten gehouden wordt door Marijn en haar man Redmond, die duidelijk merkbaar problemen heeft met zijn gezondheid. Redmond is schrijver, maar lijdt aan depressie en ook zijn fysieke gesteldheid is niet meer wat het was. Ook dat wordt in het dagboek regelmatig vermeld. De liefde niet alleen voor de ooievaars (ook bij buren), maar ook voor alle andere vogels en zelfs kleine insecten komt tot uiting in haar dagboek. Zelf is zij trouwens heel veel minder bedreven in de soortenherkenning. Daar is haar man Redmond heel goed in. De mooie beschrijvingen van gedrag en uiterlijk en zelfs de geluiden die de vogels maken maakt dat je nieuwsgierig wordt en je ook in hun omgeving waant. De rust en de ruimte voel je. Maar ook de liefde tussen Marijn en Redmond wordt beschreven. Redmond slaapt slecht en is vaak ’s nachts aan het lezen. Als Marijn dan wakker wordt, wordt zij altijd liefdevol begroet door Redmond.
Een jaar in de tuin van White Stork Farmhouse is een dagboek wat prettig om te lezen is, het straalt veel liefde uit voor de natuur, maar ook de liefde tussen Marijn en Redmond is duidelijk voelbaar. Marijn weet dankzij de aanwijzingen van Redmond een boeiend dagboek te schrijven waarbij je nieuwsgierig gemaakt wordt naar de verschillende soorten vogels en hun gedrag. De vele boeknamen die genoemd worden maakt duidelijk dat zij echte vogelliefhebbers zijn. En dat is dan wel tevens wat voor mij niet zo hoefde. Het noemen van al deze titels. Teveel informatie waar ik niet veel mee kon. Tijdens het lezen van de beschrijvingen van de vogels is het mij verschillende keren overkomen dat ik toch zelf ook even ging googelen om een afbeelding of een geluid te horen.

Kortom een boek wat ik met veel plezier gelezen heb. Een aanrader voor iedereen die het fijn vindt om meer te weten te komen en te lezen over het gedrag van de verschillende vogels.
Een dagboek vol observaties van vogels

Dit boek mocht ik lezen voor De Club van Echte Lezers van uitgeverij Atlas Contact, waarvoor hartelijk dank.

Meer recensies van Tanneke Burggraaff