Openbaring over verscheidenheid aan insecten en hun belang voor de mensheid

Tanneke Burggraaff 30 september 2021

Stille aarde van Dave Goulson heeft op de omslag de tekst Hoe we de insecten van de ondergang kunnen redden. Een tekst waar je van schrikt. Ondergang? En waarom is dat erg? Insecten vinden we over het algemeen niet fijn. Ze steken (bijen, wespen, muggen), ze zitten in je groente (luis, rupsen). Kortom waarom moeten we ze beschermen?
Dave Goulson legt dat in Stille aarde haarfijn uit. Niet alleen het nut van de insecten, maar ook de vele bijzondere eigenschappen van de verschillende insecten komen aan de orde. Tussen de soms zeer negatieve beschouwingen door, licht hij een speciaal insect uit en beschrijft de soms zeer gewelddadige manier van voortplanting van een soort. Zo leren we bijzondere eigenschappen van onder andere de orchideebijen en Jekyll-and-Hyde sprinkhanen. Soorten waar je normaal nooit van hoort.
De gevolgen van onkruidbestrijdingsmiddelen worden duidelijk uitgelegd en ook de veranderende leefgebieden van insecten. Zo ook waar wij mensen denken dit te verbeteren door soorten in gebieden te brengen en wat voor gevolgen dat heeft. Niet altijd gunstig.
Ook invloeden als lichtvervuiling. De aarde die vanuit de ruimte een kerstbal is. Wat voor effect heeft dat op insecten.
Zo weten wij dat wij veel nog niet weten zegt Dave Goulson, maar ook weten wij dat wij heel veel nog niet weten.
Verder schetst Goulson een beeld van de toekomst als we de teruggang in de insecten niet voorkomen. Een toekomstbeeld waarbij we zelf met een kwastje aan de gang moeten om ons voedsel te bestuiven. Niet echt een fraai toekomstbeeld dus.
Wat iedereen kan doen om dat te voorkomen….daar heeft de auteur tal van voorbeelden van.
En ja, dat moet ik toch als agrariër ook even kwijt….. Goulson legt de schuld gelukkig niet alleen bij de landbouw neer, waar ik wel bang voor was.
Stille aarde is niet altijd even gemakkelijk om te lezen. Soms gaat de wetenschappelijke benadering best wel ver voor de doorsnee lezer. Maar als je de moeite neemt om door te lezen zul je zien dat het zeker de moeite waard is en dat je intussen ook heel veel over onze mooie zeer uitgebreide insectenwereld geleerd hebt.
Met Stille aarde heeft Dave Goulson een boek geschreven wat eigenlijk iedereen op de wereld zou moeten lezen. Insecten zijn overal en moeten ook overal beschermd worden tegen de ondergang in het belang van ons eigen voortbestaan. Het was een hele openbaring om over de verscheidenheid aan insecten te lezen en hun belang voor de mensheid.

Meer recensies van Tanneke Burggraaff