Mysterieus, sfeervol en boeiend

Tanneke Burggraaff 09 november 2022
Dit is het tweede deel van het leven van Nella Brandt. Het eerste deel van haar leven is beschreven in Het huis aan de Gouden Bocht.
In het Huis aan de Heren Gracht draait het verhaal vooral om Thea. Het nichtje van Nella. Thea’s moeder Maren leeft niet meer. Thea woont met haar vader Otto, tante Nella en bediende Cornelia samen. Thea is 18 geworden en dus begint haar volwassen leven. De familie heeft het financieel moeilijk. Nella hoopt op een goede verzekerde toekomst door een huwelijk van Thea. Als ze dan ook uitgenodigd worden voor een exclusief bal in Amsterdam lijkt de droom van Nella bewaarheid te worden. Maar of Thea daar ook inderdaad gelukkig van wordt is maar de vraag.

Het boek is enorm mooi van uitvoering. Prachtig om te zien. Ook de zijkanten zijn een plaatje. Wie het Huis aan de Gouden Bocht gelezen heeft zal de sfeer herkennen. Mysterieus, terug in een tijd wat voor ons onbekend is. De stille armoe. De pogingen om de rijke stand te behouden, zodat je niet buitengesloten wordt. Het uithuwelijken. Jessie Burton weet dit heel goed te verwoorden. Je leeft mee in de zorgen voor Nella en Thea die steeds groter worden. Waar in het eerste deel Nella de sympathie wist te winnen is het nu Thea die sympathie wekt.
Het 379 pagina’s dikke boek is van begin tot eind indrukwekkend en boeiend geschreven. Je waant je in de wereld van Thea en voelt met haar mee. Sympathie en antipathie wisselen elkaar af met het wisselen van de personages. De hooghartigheid en discriminatie van sommige personages druipen van de bladzijden af.
Aan het eind van het boek heb ik met weemoed het boek dichtgeslagen. Stiekem hoopte ik op een iets ander eind. Maar wie weet nog een vervolg?

Meer recensies van Tanneke Burggraaff