Personages waar je van gaat houden

In het boek Lentegroen van de auteur Jackie van Laren maken we kennis met Sylvie.
Sylvie heeft liefdesverdriet. Ze is bedrogen door haar ex-vriend en is samen met haar dochter Ties in allerijl verhuisd en boswachter geworden op de Utrechtse Heuvelrug. Daar maken leren we de bijzondere persoon Freek kennen. Een teruggetrokken, zeer intelligente en ook qua uiterlijk, bijzondere eigenaar van het landgoed.
Sylvie krijgt de opdracht om de eigenaar van landgoed Woudenbergh over te halen het landgoed open te stellen voor recreatie. Iets wat de vorige boswachter al jaren niet lukte. Lukt het Syvie wel?

Lentegroen bevat 26 hoofdstukken die afwisselend de titel Freek en Sylvie hebben. Met deze afwisseling wordt vanuit beide personages hun belevenissen beschreven. Op deze manier weet de auteur de karakters heel mooi neer te zetten. Naarmate het boek vordert wordt je steeds meer meegezogen in hun emoties en ga je van de personages houden.
De liefde die uitstraalt van Sylvie naar haar dochter Ties. Het inlevingsvermogen van Sylvie en haar begripvolle reacties komen sterk naar voren. Evenals de onzekere reacties van Freek. Zo mooi weergegeven…. Je kunt niet anders dan van de hoofdpersonen gaan houden.
De auteur weet ook een aantal thema’s goed te verwoorden. Pesten op school, autisme, drugs, sex en het onderscheid tussen op stand leven en niet op stand leven.

De titel van het boek is eenvoudig, maar geeft wel goed de sfeer aan. Meerdere malen ligt er een duidelijke link naar de titel in het boek. De beschrijvingen van het bos maken dat je het gevoel krijgt daar in mee te wandelen door het bos. En dat in deze tijd waarin we beperkt zijn in onze vrijheid. Jackie weet je als lezer helemaal mee te nemen in een wereld waar je in weg kunt duiken. Verwacht niet dat je in dit boek allerlei plotwendingen zult beleven. Lentegroen is een boek waar je heerlijk in kunt wegduiken en in een soort van warm bad gedompeld wordt. Je kunt niet anders dan houden van Sylvie, Freek en Ties. Nog mooier is het dat Lentegroen het eerste deel is van de Onder de bomen-serie, wat uit 4 delen gaat bestaan. Zomerloof, Herfstrood en Winterzon zullen nog volgen.
Nog 3 delen om naar uit te kijken en van gaan te genieten.

Dit boek mocht ik voor Best of Thrillers lezen. Met dank aan uitgeverij Meulenhoff Boekerij

Meer recensies van Tanneke Burggraaff